onsdag 6 augusti 2008

Tzatzikigratinerad pangasius

I går låg jag och bläddrade i en av mammas mattidningar och såg ett recept på tzatzikigratinerad fisk, jag var så skeptisk till hur varm tzatziki smakade så jag var tvungen att testa.

Tzatzikigratinerad pangasius
pagasiusfiléer
turkisk youghurt
½ gurka
dill
vitlök
olivolja
salt, peppar

Gröp ur mitten på gurkan, riv den och låt rinna av i en sil. Häll upp 2-3 dl turkisk yoghurt i en skål, pressa ner 1-2 vitlöksklyftor. I halkidiki hade de alltid dill i tzatzikin så det kör jag också på. Hacka en knippe dill och blanda i det också tillsammans med gurkan, salt, peppar och lite olivolja. Låt den gärna få stå och dra kallt ett tag.

Salta och peppra fiskfiléerna, lägg i en ugnssäkerform och bred över tzatzikin tillaga i ungen typ 15 min 200 grader. Till detta serverade jag mathavre som jag blandat med rödlök och för att få lite mer greklandtouch så smulade vi fetaost över detta.

Så, hur smakade det med varm tzatziki?? Nja, så där faktiskt. Det var inget fel på fisken men jag kommer nog inte att göra om den. Tzatzikin tappade mycket av sin smak när den vart varm tycker jag. Så skippa fisken och ha tatzikin som ett kallt tillbehör istället!

//Hanna

5 kommentarer:

annamaria sa...

Jag har också sett liknande recept där det är varm yoghurt. Det känns som om den skulle kunna bli grynig. Blir den det?

Lisa sa...

håller med annamaria, varm yoghurt låter inte som nån hit. man kanske skulle kunna göra samma grej med creme fraiche i stället?

Anonym sa...

Det låter jättegott, men jag skulle nog också ha käkat tzatzikin kall tror jag :)

Hanna sa...

Annamaria och Lisa: Den vart faktiskt inte så grynig som jag trodde att den skulle bli... men creme fraiche skulle nog fungera bättre.

Anna: Ja nu vet jag, tzatziki ska vara kall! =)

Anonym sa...

kan tänka mig det, yoghurt är sällan gott varmt, tyvärr!