tisdag 26 augusti 2008

Grekiska biffar.

Dagens middag varrt grekiska biffar med fullkornsbulgur och greksallad. Biffarna vart jättegoda. Så här gjorde jag dom.

Grekiska biffar
500g köttfärs
1 ägg
½-1 dl panado-ost
10-15 gröna oliver
1 frp fetaost
tomatpuré
salt, peppar, rosmarin

Vispa upp ägget och häll i den rivna panado-osten, blanda där efter i färsen och 1 rejäl matsked tomatpuré. Hacka oliverna och blanda ner det med färsen och smula i fetaosten, inte hela biten spar en kant till salladen. Smaksätt med salt, peppar och rosmarin. Svårt att säga hur mycket det ska vara, jag brukar krydda och sedan provsteka en liten köttbulle och sedan krydda lite mer om det behövs, men efter en titt på andra recept på biffar så brukar de ofta ha 1 tsk salt och 1 krm peppar till 500g färs och det låter väl lagomt!?

Biffarna serverades som sagt med fullkornsbulgur och en greksallad med gurka, tomat, grön paprika, röd lök, fetaost, oliver, rosmarin och lite olivolja ringlad över. Till detta hade en tzatziki passat riktigt bra, men jag hade ingen yoghurt hemma så jag kastade på lite ajvar, fungerade bra det också!!

//Hanna

6 kommentarer:

Lisa sa...

alltså, sån där mat KAN ju inte bli fel. nästan min favoriträtt.

Anonym sa...

Som vanligt så ser det du lagar väldans dundermonstergott ut! Jag tycker inte om oliver men dom där stora gröna tror jag nog att jag skulle våga smaka faktiskt... vart hittar man såna stora?

Anonym sa...

ser ut som mat från en restauranh är i stan - mumsigt med andra ord! :)

Anonym sa...

Mmm, vad gott det ser ut! Vad är panado-ost? Hårdost eller mögelost eller?

Anonym sa...

ser gott ut=)

Hanna sa...

Lisa: Vi verkar ha väldigt lika smak!

Anna: Nu kommer jag inte ihåg vad det var för märke, men jag köpte dom på coop!

Carolina: Ser det ut som restaurangmat, vilken komplimang! =)

Åsa: Det är en hårdost... påminner lite om parmesan.

Lova: Tack, det var gott! =)