fredag 15 augusti 2008

Gyros - Grekisk snabbmat

Första gången jag var till Grekland åt vi gyros till lunch nästan varje dag! Snabbt, gott och billigt. I Halkidiki där jag jobbade hade de inte gyros, så det var massor av år sedan jag åt en gyros och jag hade nästan glömt bort hur gott det var! I Grekland är det alltså snabbmat, det går inte lika fort när man gör det själv!

Gyros
½ paket jäst
2 dl fingervarmt vatten
6 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
olja till stekning

gryoskött
pommes frites
tzatziki
skivad tomat
skivad gul lök

Rör ut jästen i hälften av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt och vit peppar. Häll i 5 dl vetemjöl, spara resten till utbakningen. Arbeta degen tills den är blank och smidig, låt jäsa under bakduk i 1 timme. Dela degen i 16 bitar, rulla dom till runda bollar som sedan kavlas ut tunt, ca 15 cm i diameter. Stek dom en och en i olja i en stekpanna en minut på varje sida. Medans degen jäser, passa på att göra en tzatziki, stek köttet, ställ in pommes fritsen i ugnen och skiva lök och tomat.

Ta ett bröd, lägg på pommes frites, kött, tzatziki, lök och tomat. Rulla i hop och hugg in!

Jag hittade en förpackning med gyroskött färdigkryddat och allt, annars kan man göra så här.

I går kväll kom jag och mamma hem från våran campingsemester, åh vad kul vi har haft och vad vi har skrattat! =) Lägger upp lite bilder senare!
//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sagt det förrut, men det tål att upprepas! Att lägga massa gott bröd och rulla ihop är himla bra! :)

Anonym sa...

Vad gott det låter! Hur kommer det sig att inte vi ens har hört talas om det när vi varit i Grekland?
Gick det bra att tölta? ;)

Hanna sa...

Anna: Sant så sant! =)

Åsa: Jag har bara ätit gyros på Naxos, i halkidiki hade dom det inte alls. Töltningen ja, haha! Joo då, emellan åt så gick det bra =)

Lisa sa...

vilket rolig grej att ha pommes frites i brödet! jag har bara ätit gyros på restaurang här hemma, och då får man det inte i bröd. supergott i alla fall, men ditt ser nästan mumsigare ut.

fruktsallad sa...

Underbart! Vart köper du gyroskött?

Anonym sa...

Åh nu längtar jag till Grekland! Måste testa det där brödet för han jag bor med har köpt en massa kebabkött och det borde gå lätt att ta. Vi fick ganska fett hårt stekt fläsk när jag var där men inga strips!