torsdag 28 augusti 2008

Korvlåda.



Idag stod det falukorv på menyn, jag tycker alltid att det är lika svårt att hitta på något roligt med falukorv men så såg jag det här receptet i en tidning hemma hos mamma som jag tyckte kändes fräscht med mycket grönsaker.

Korvlåda
600g falukorv
1 gul lök
1 röd lök
1 purjolök
½ blomkålshuvud
1 röd paprika
1 zucchini
1 vitlöksklyfta

Skiva korven och dela i 4 delar, hacka lök, vitlök och strimla purjolök. Hacka zucchini och paprika. Fräs alltsammans i en panna i ett par minuter så att det får lite färg. Häll över allt i en ungssäker form, salta och peppra och tillaga i ugnen 200 grader i 20 minuter. Servera med en kall sås av lätt créme fraiche, sweetchili, ketchup och timjan. Paprikan och den röda löken var inte med i receptet men jag tyckte att det behövdes lite mer färg!

Igår efter jobbet så for jag hem till mamma hon hade kryddparty och sedan stannade jag där över natten, jag trodde att jag skulle få göra ett besök på hälsocentralen idag eftersom jag har så ont i halsen. Jag har haft ont i halsen i en vecka och det blir bara värre och värre. Jag ringde och fick prata med en distriktsköterska som inte alls tyckte att jag behövde komma in, jag hade ju inte feber och jag kunde äta. Jag sa att jag ialla fall skulle vilja att någon kollade i min hals eftersom det inte alls känns bra, jag sa också att det vore bra att veta om jag har halsfluss eller liknande eftersom jag inte har någon lust att gå på jobbet och smitta mina kollegor i sådana fall... Vet ni vad hon svarar då? - Men det må väl vara hänt. Dom vet ju inte vem som har smittat dom, vet du vart du har fått det ifrån?? What???

Hon sa ialla fall att om jag fortfarande hade ont om en vecka så skulle jag återkomma och så tyckte hon att jag skulle vara hemma från jobbet och vila hals och röst (eftersom jag har ett telefonjobb) tills på måndag. Det jobbiga är att jag inte känner mej speciellt sjuk i kroppen, det är bara halsen som är problemet, men jag tänkte att jag stannar hemma och vilar halsen i morron men jag ska jobba på lördag, då är det ändå så lugnt så jag skulle nog prata mer om jag var hemma.

//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

du gör rätt i att vila :) hihi, den där korvlådan var något bland det första vi fick lära oss när vi hade hemkunskap i åttan ;)

Anonym sa...

Falukorv är gott fast jag lagar det nästan aldrig... vilket är synd för man kan ju göra ganska mycket med den... fast korv stroganoff och ugnsgratinerad är godast :) det var en himla knäpp distriktssköterska du fick prata med.... du smittar troligtvis dock inte så mkt (om du inte har en virusinfektion förståss... men det låter det inte som) eftersom du inte har ngn feber (feber + halsont = bakterier och MKT smitta) men du borde ha fått gå dit så de hade kunnat titta i halsen och så att du kanske hade fått ngt lindrande utskrivet! Har du hosta också?

fruktsallad sa...

Jag tycker också det är svårt att variera korven... Jag är egentligen inte så förtjust i korv, fast denna rätt verkar toppen, med en massa grönsaker i! :)

Lisa sa...

det här ska jag göra nästan gång det vankas falukorv. superbra som alternativ till vanlig falukorvsmat som man alltid äter. det kan inte vara körtelfeber tror du? jag var inte sjuk när jag hade det, men halsen gjorde så ont att jag aldirg haft så ont i hela mitt liv. uuusch.

Anonym sa...

Falukorv är svårt, håller med. Men din variant verkar ju vara det bästa man kan köra av den kära korven =)

Hanna sa...

Carolina: Jag har fortfarande kvar hemkunskapsboken och använder den faktsikt ibland, bra grundrecept i den! =)

Anna: Ja, jag tyckte också det men så vart det inte. Jag hade inte hosta tidigare men nu har det börjat.

Fruktsallad: Ja, det funkade riktigt bra med falukorv till den här rätten, kan tänka mej att det passar bra med en kall senapssås till också!

Lisa: Jag vet faktiskt inte vad det var, har aldrig haft så ont tror jag men nu börjar det ge med sej.

Petra: Ja visst är det! Den här rätten var riktigt god!