torsdag 7 augusti 2008

Asiatisk köttfärssås.

Jag brukar sällan följa recept på köttfärssåser utan går på vad jag är sugen på samt vad som finns i kyl och skafferi men till denna sås såg jag till att köpa hem alla ingredienserna när vi storhandlade. Jag tyckte att den lät spännande!

Asiatisk köttfärssås
500 g köttfärs
1 gul lök
1 tsk salt
1 krm peppar
1 burk krossade tomater
5-6 marinerade och soltorkade tomater
1 tsk basilika
1 1/2 dl kokosmjölk
1 bit ingefära, ca 40 g
1-2 vitlöksklyftor
2 morötter
200 g broccolibuketter

Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk och glansig i lite matfett. Tillsätt färsen och dela sönder köttet med en trägaffel. Stek under omrörning tills köttet har fått fin färg. Hacka tomaterna och rör ner dem i pannan tillsammans med salt, peppar, krossade tomater, kokosmjölk och lite av marinaden som de soltorkade tomaterna har legat i. Låt såsen puttra ca 10 minuter. Smaka av med basilika. Skala och finhacka ingefäran. Skala och finhacka vitlöken. Skala och finstrimla morötterna. Dela broccolin i mindre bitar. Fräs ingefära, vitlök, morötter och broccoli i lite matfett ca 5 minuter. Rör ner det i köttfärssåsen och låt allt bli genomvarmt.

Det var lite annorlunda med kokosmjölk i en köttfärssås, men den skulle ju vara asiatisk! =) Jag hade några torkade kafirblad hemma så jag smulade ner 4 st sådana. Både jag och Joel gillade såsen, broccolin blandade jag i efter att han hade tagit för sej, annars är jag inte så säker på att han hade gillat den!

//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kokosmjölk i köttfärssås låter väldans spännande! Det ser jättegott ut!

M. sa...

det där såg gott ut:) hoppas att du har haft en bra dag och att du får en fortsatt bra kväll:) kram

Anonym sa...

vad gott det såg ut! har fått mersmak efter nudlar sen i måndags när jag åt wok ;)

Hanna sa...

Anna: Ja, det var faktiskt gott!!

Molly: Tack det samma! =)

Carolina: Nudlar är något som går i vågor hos mej... vissa perioder tycker jag nästa inte om det och vissa perioder är det jättegott!!

Anonym sa...

och nu har jag testat och håller med fullständigt! :)