måndag 25 augusti 2008

Ajvarkyckling


Idag vart det en sorts kycklinggryta med ajvar till middag. Det vart gott och hot eftersom jag använde mej av stark Ajvar, har inte testat den tidigare den var god och stark!

Kycklinggryta med ajvar
kycklingfiléer till 4 pers
1 gul lök
1 gul paprika
majs
½ burk ajvar, stark
1 burk lätt créme fraiche
salt, peppar, paprikapulver

Skär kycklingen i munsbitar. Stek i olja i en panna, salta peppra och krydda med lite paprikapulver. Hacka lök och paprika grovt och låt det steka med i ett par minuter innan du häller i ajvar och créme fraiche låt allting puttra ett tag, kan eventuellt behövas spädas ut med lite vatten jag hade i ungefär en dl. Smaka av med mer ajvar, beroende på hur starkt du vill ha det.

Till detta åt jag matvete och lite sallad. Jag tycker att maten vart god, ajvar är gott och jag använder det alldeles för sällan.

Ja, idag var första dagen på jobbet efter semestern ja! Det gick trögt att kliva upp i morse men annars känns det bra att vara tillbaka! =)
//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

var det "ätbart-starkt" iallafall? jag gilalr starkt mat, men inte så man får hjärtklappning typ :P

M. sa...

mums med ajvar :)hoppas att din dag har varit bra :) kram

Anonym sa...

hihi.. jag brukar göra en EXAKT likadan gryta! vi borde kanske bilda matkollektiv du och jag :)

Hanna sa...

Carolina: Jo men det var det! Förrutom créme fraichen så spädde jag ju ut med lite vatten också. Men annars är det bara att du tar lite mindra ajvar!

Molly: mmm, visst är det gott!

Anna: Hahah, ja vi skulle nog ha gjort det! =) Men visst är det en riktigt god gryta!

Anonym sa...

Ajvarkyckling var länge sen jag gjorde, tack för påminnelsen!! Ajvar är ju såå gott!