lördag 16 augusti 2008

Blåbär- och vaniljscones.

Scones gör man ju alldeles för sällan. I morse (förmiddag enl min mamma) så gjorde jag blåbärs- och vaniljscones. Så här gjorde jag:

Blåbär- och vaniljscones
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 dl strösocker
1 krm salt
75 g smör
2 dl vaniljyoghurt
1 dl djupfrysta blåbär

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser väl. Skär smöret i kuber och finfördela det i mjölblandningen. Rör ner yoghurt och arbeta hastigt ihop det till en deg. Blanda i de frysta blåbären. Forma degen till 4 runda scones, skär ett kryss med en kniv genom sconesen men inte enda igenom. Grädda i ungen 15-17 min eller tills de har fått fin färg.

I orginalreceptet skulle man doppa sconesen i strösocker innan de gräddades men det hoppade jag över. På sconesen hade jag färskost och Joel käkade sina med smör och ost, till det drack vi en kopp te, perfekt start på en lördagsmorgon! Idag ska Joels brorsa ha 30års kalas, det kommer att bjudas på middag och ett band kommer att spela. Det ska bli riktigt skoj!

//Hanna.

5 kommentarer:

Lisa sa...

jisses vad gott det ser ut! nu har både du och lina postat så fina recept på "kakigare" scones så nu måste jag snart baka själv.

Anonym sa...

åå ser galet gott ut! :o) Kram

Anonym sa...

men mums! detta blir ett måste till nästa brunch ju :-) kan tänka mig att blåbär måste smakat himmelskt i sconesen! ska ut i skogen i morgon och leta bär och svamp. håller tummarna för lite blåa små bär då ;-)

Hanna sa...

Lisa: Dom var goda, rekommenderas verkligen!

Milla: Säger samma sak som till Lisa, rekommenderar verkligen receptet dom var jättegoda!

Carolina: Ja, det var en hit med blåbär i sconesen, passade bra med lite vaniljsmak också!

Anonym sa...

Vilka lyxscones!