lördag 30 augusti 2008

Chipotlebakad lax


Idag fick jag använding för chipotlepastan igen då det vart chipotlebakad lax till middag. Till två portioner gör du så här.

Chipotlebakad lax med rotsaker
2 laxfiléer
1,5 tsk chipotlepasta
0,5 msk honung
2 krm salt
1 stor morot
1 palsternacka
2 potatisar
1 gul lök
olivolja
flingsalt, peppar

Sätt ugnen på 250°. Blanda chipotlepasta, honung och salt. Bred det över fisken och lägg den i en ugnssäker form.Skala och strimla rotfrukterna. Lägg dem i en egen ugnssäker form. Tillsätt olja, salt och peppar och vänd runt rotfrukterna. Ställ in formen i mitten av ugnen 10-12 min. Ställ in laxen bredvid och låt den stå 6-7 min, till 58° innertemperatur. Rotsaker och lax är då färdiga samtidigt. Servera med matlagningsyoghurt och sallad.

Senare blir det efterrätt! =)
//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste köpa chiptolepasta för jag tycker det låter jättegott! Jag var inne på Jonas Borsséns hemsida och han har visst skapat ngn men jag vet inte hur man får tag på den för jag tror inte det gick att köpa på hans hemsida :( Har du varit inne på den förresten? http://www.borssen.com/
Vilka recept!! Jag skulle vilja laga vartenda ett! Jag har också ätit fisk ikväll... fiskgratäng men jag är för trött för att lägga upp receptet nu efter all flyttuppackning så det får bli imorgon :)

Ha en fortsatt jättetrevlig kväll med efterrätt och allt :)

Lisa sa...

nu måste jag snart också köpa chipotle, det är så himla många som använder det hela tiden. vad är det? vad smakar det?

Hanna sa...

Anna: Åh, vad bra att du tipsade mej om den sidan, hade inte varit in där innan men vilka smarriga recept!!! Hoppas att det går bra med flytten!

Lisa: Jag köpte Santa marias chipotlepasta ur red fusionsortimentet. Det är en pasta av torkad, rökt jalpeño-chili, som ger rund, rökig smak.