fredag 29 augusti 2008

Het kycklingpaj med banan och mango chutney.



Idag käkade vi kycklingpaj till middag. Jag har fått för mej att jag inte tycker om kycklingpaj, vilket är lite underligt eftersom jag gillar kyckling. Jag visade Joel tre olika pajrecept och han valde den här. Men eftersom vi sällan följer recept så vart den så här:

Het kycklingpaj med banan och mango chutney

pajdeg
2 stora kycklingfiléer
1 purjolök
1 orange paprika
2 burkar lätt créme fraiche
3 bananer
mango chutney
riven ost
curry
salt, peppar

Tryck ut pajdegen i en form med löstagbara kanter, ställ svalt. Strimla kycklingen och stek i en panna, salta och peppra. Strimla purjolöken och paprikan och låt den steka straxt innan kycklingen är färdig. Blanda créme fraiche med en massa curry. Vi använde "vanlig" curry, corma, vindaloo och red devil curry. Eftersom det ska vara en het kycklingpaj så bör det ialla fall vara en stark curry, men även vanlig curry. Rör ner curry fraichen med kycklingen och häll sedan över det i pajformen. Skiva bananer och lägg över kycklingröran, stryk ett lager med mango chutney över bananerna och avsluta sedan med riven ost. Tillaga i ugnen i 200 grader.

Både jag och Joel tyckte att den vart jättegod, om än lite kladdig, man behöver nog inte fullt två burkar créme fraiche. Så då vet jag att jag gillar kycklingpaj, till veckan ska jag testa att göra en kycklingsoppa, för det tror jag inte heller att jag tycker om.

Trevlig kväll!
//Hanna


Måste visa ett kort på pajen innan vi strödde på osten och ställde in den i ugnen, såg nästan ut som om vi höll på med en efterrätt! =)


6 kommentarer:

Anna sa...

Det låter så roligt när du skriver att du lagar mat, som du tror att du inte tycker om :p Men det är ju bra att det visar sig att du gillar det sen ändå :)

Pajen verkade iaf jättegod.

Anonym sa...

Den där pajen skulle jag definitivt ha tyckt om för jag älskar ju curry, mango chutney, banan och kyckling! Men hade ni ingen pajdeg?

Anonym sa...

såg och låter jättegott! jag gilalr när det är lite kladdigt, så jag ska nog satsa på två burkar, haha ;)

Hanna sa...

Anna: Haha, ja det kanske verkar lite annorlunda. Fast jag skulle aldrig laga något som jag med säkerhet vet att jag inte tycker om. Typ... silltårta. =)

Anna: Det vart en bra smakblandning, men vad annat kan man vänta sej av curry, banan och mangochutney!? Jo, visst hade vi pajdeg jag slarvade visst lite när jag skrev ut receptet!

Carolina: Ja visst är det gott med kladd!? Haha!

Anonym sa...

De va skitgott!!!!

Anonym sa...

Klart att du ska testa kycklingsoppa! Det är så himla gott! :)