söndag 30 mars 2008

Världens godaste köttfärsås


När vi gör köttfärsås så har vi köttfärs och krossade tomater som grund, sedan kastar vi i det vi har hemma. Sen blir det som det blir och därför blir det aldrig samma två gånger. Men... jag har två stycken favorit köttfärssåser där jag aldrig viker från receptet. Här har vi en av dom, jag åt den för första gången för en massa år sedan hemma hos mina kusiner! Enkel att göra, få ingredienser och supergod gör att den hamnar etta på min topplista!

Favoritköttfärssås
500g köttfärs
3 morötter
en bit rotselleri
2 tetror krossade tomater
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
ketchup
tomatpuré
salt, peppar, kött&grillkrydda

Börja med att skala och riva morötterna och rotsellerin, det ska bli ungefär lika mycket rotselleri som morötter. Hacka löken, fräs grönsakerna i olivolja ett par minuter och lägg sedan över i en gryta. Bryn köttfärsen och häll över även den i grytan, i med krossade tomater och pressad vitlök. Om det inte blir tillräckligt såsigt, häll i ett par deciliter vatten eller en tetra tomater till. Smaka av med massor grillkrydda, salt, peppar, ketchup och tomatpuré. Servera med nykokt pasta. Som med alla köttfärssåser så blir den bara godare ju längre den får stå och puttra.

Det är bara när vi gör den här köttfärssåsen som vi faktiskt kan frysa in, inte ens min älskade sambo orkar äta så mycket, det blir en rejäl laddning.

//Hanna

1 kommentar:

M. sa...

låter god:) jag kanske ska testa att göra den fast med quornfärs. det borde ju också gå:) ha en riktigt bra dag:)