torsdag 27 mars 2008

Grötfrukost

Jag bestämde mej redan i går för att jag skulle käka gröt till frukost i dag och att det skulle vara en gröt jag inte ätit tidigare. Hittade recept på denna goda Pajalagröt som jag va tvungen att testa.

Pajalagröt
1-1½ dl fiberhavregryn
0,25 dl linfrö
0,25 dl russin
0,25 dl katrinplommon
0,25 dl aprikoser
3,5 dl vatten
1 nypa salt

Hacka plommon och aprikoser i små bitar,Blanda linfrö,russin,plommon och aprikoser och låt stå i vattnet över natten.På morgonen tillsätt havrekli,havregyn och salt, koka under omrörning i ca 3-5 min.

Jag tyckte gröten var god, men då gillar jag både aprikoser och katrinplommon och framförallt russin!! Jag läste att det här var en bra gröt att göra storkok av och ha ståendes i kylen och lasta i tallriken varje morgon istället för att stå och koka ny varje dag då den håller sej upp till en vecka.

Hoppas ni får en trevlig dag!
//Hanna

3 kommentarer:

M. sa...

åh, den har jag också funderat på att göra, fast jag gör nog ett storkok redan första gången:) den verkar supergod:) ha en fortsatt bra dag!:)

Hanna sa...

Den var riktigt god, så storkok på en gång låter som en bra idé!

M. sa...

bra:) då gör jag så. ska nog ta itu med det redan till helgen:)