torsdag 27 mars 2008

Krämig gorgonzolasås

Jag har alltid sådan beslutsångest när jag är ut och käka. Jag vill ju äta det godaste på menyn, men hur vet jag vad som är det godaste? Dessutom måste jag veta vad alla andra ska ta innan jag kan bestämma mej, jag kan ju faktiskt bli avundsjuk när deras tallrik kommer ut. Ja, jag är alltid den som sist bestämmer vad jag ska beställa. =) Något jag alltid har velat testa är pasta med gorgonzolasås, men jag har inte tordas. Det är inte så att jag alltid beställer samma saker och inte törs prova på något nytt, absolut inte men jag vet inte riktigt vad jag tycker om gorgonzola, en liten bit på en pepperkaka tycker jag är jättegott, men en hel sås!?

I födelsepresent av Gabriella och Malin fick jag en korg med kex och ost och vin, däribland en bit gorgonzola. Perfekt tänkte jag, då kan jag testa gorgonzolasås med pasta hemma utan att bli besviken och sitta och vara avundsjuka på bordssällskapets tallrikar!

Gorgonzolasås
300g pasta
2 dl valnötter
en bit gorgonzola ca 125g
3 dl grädde
½ påse ruccola
nymalen peppar

Koka pastan i rikligt med vatten, låt den rinna av. Rosta valnötterna i en torr panna 2-3 minuter. Häll sedan över grädden och i med osten som du har skurit i lagoma bitar. Låt det bli en krämig sås, blanda ner pastan. Häll upp på tallrik och toppa med ruccola, peppra!

Så, kommer jag att tordas beställa det här på restaurang nu då? Ja, absolut! Jag tog nog för mycket pasta, det vart inte så såsigt och jag hade velat ha lite mer smak, men sånt har nog kockarna koll på ;)

//Hanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmm, jag blev riktigt sugen på en REJÄL portion pasta med ost just nu! Gorgonzola är gott, men jag håller med ibland vågar man inte testa saker på restaurangen för att man är rädd för att bli besviken.