lördag 29 mars 2008

Lördagsfrukost!


I morse vart det scones till frukost! Sconesen åt vi med lantantens sherrysyltade aprikoser och med mammas krusbärsmarmelad och ost. Mmm! Scones går så snabbt att göra och är supergott tillsammans med en god marmelad och en kopp te. Vi äter det alldeles för sällan hemma!

Fullkornsscones (till två stora scones)
4½ dl fullkornsmjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 g margarin
2 dl lättfil

Blanda samman mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Finfördela margarinet med fingertopparna, rör om. Häll filen och rör snabbt ihop till en deg. Dela degen i två delar och tryck ut på ett bakplåtspapper till två runda kakor. Nagga med en gaffel och skåra ett kors med en kniv. Grädda i ugnen ca 10 min 250 grader.

Som sagt så jobbar jag idag, 10,30-15,30, än så länge har det inte varit speciellt mycket att göra på lördagar och det tror jag inte att det kommer att bli i dag heller. Ikväll ska vi käka kyckling med bulgur. Eftersom vi har en massa melon kvar sedan i går så funderar jag på att göra någon typ av melonsalsa. Jag har bett Joel gå förbi affären för att köpa en lime och fetaost. Melon och fetaost smakar ju såå gott ihop.

Ha en trevlig lördag
//Hanna

1 kommentar:

M. sa...

Tack för tipset:) Det ser gott ut:) Det kanske får bli scones någon helg framöver:) ha en bra dag!