tisdag 4 mars 2008

Tebröd från Australien.


Tebröd från Australien
3 dl+2 dl mjölk
1 dl linfrön
1½ dl fiberhavregryn
50 g jäst
2 dl lätt creme fraiche
1 tsk salt
3 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
10 dl fullkorns vetemjöl

Koka en gröt av 3 dl mjölk, linfrön och havregryn. Låt den svalna. Värm 2 dl mjölk till fingervarmt, 37grader. Smula jästen i en bunke och häll lite av mjölken över. Rör tills jästen har löst sej och tillsätt sedan resten av mjölken, gröt, creme fraiche, salt, sirap, bakpulver och nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. Kavla ut degen på ett mjölad arbetsbänk till en ca 2½ cm tjock kaka. Ta ut runda kakor med mått, ca 8 cm i diameter, som läggs på en bakpappersklädda plåtar. Nagga bröden och låta jäsa ytterligare 15 min. Grädda i ugnen i ca 12 min. Låt svalna på galler.

För ett lite nyttigare bröd så använde jag fiberhavregryn och fullkornsvetemjöl till tekakorna. Min deg vart väldigt väldigt kletig så jag var tvungen att använda lite mer mjöl än de 10 dl som var angivet i receptet. Nästa gång jag gör dessa ska jag göra dom större för jag tyckte att dom vart lite små. Om det blir någon nästa gång vill säga, jag har ju inte provsmakat dom ännu, men det ska jag göra nu!

Gott natt på er!
//Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

ojojoj, så goda dom såg ut!

Anonym sa...

Ser jättegoda ut. Något man kanske borde prova att baka?!:)

Anonym sa...

åh tekakor har jag inte smakat sen lågstadiet:) dessa såg jättegoda ut!!

Hanna sa...

Vad kul att ni tycker att dom ser goda ut. Dom vart goda också, så det här receptet rekommenderar jag!