söndag 2 augusti 2009

Paj med kryddig korv och fetaost.

Frågade mamma om hon hade någon god paj på lager och då fick jag det här receptet. Hon tipsade även om att steka korven, sellerin och löken tillsammans och sedan hälla över grädden som skall vara till äggstanningen och låt det puttra ett par minuter. På så vis får stanningen smak av det andra ingredienserna och smakar inte bara äggstanning... för det är ju inte så gott. Det tipset fungerar nog för alla pajer med äggstanning.

Paj med kryddig kort och fetaost
pajdeg:
3 dl vetemjöl
150g smör
1 ägg

fyllning:
150g kryddig korv, typ chorizo
1 hackad gul lök
typ 2 cm "vitlöksblast" alt 1 skivad vitlöksklyfta
1 skivad selleristjälk
2 tärnade tomater
100g tärnad fetaost
1 dl riven ost
peppar
3 dl grädde
3 ägg
persilja

Mixa ingredienserna till pajdegen i en matberedare, tryck ut i en pajform. Ställ kallt i ca 10 min, nagga och förgrädda 7-8 min. Skär korven i mindre bitar, hacka lök, selleri och vitlöksblasten. Stek tillsamman i en panna, häll över grädden. Låt det koka i någon minut, häll sedan över grädden till en bunke. Blanda ner resten av ingredienserna i pannan och häll sedan över i pajformen. Mal över svartpeppar. Vispa samman äggen med grädden och häll över pajen. In i ugnen 30-40 minuter 200 grader.

Det var en väldigt god paj, tack för receptet mamma! =)

//Hanna

5 kommentarer:

Emilies Skafferi sa...

Åhh jag har ldrig gjort paj på korv förut, men det var en bra ide, låter jättegott!

Anette sa...

Varsågod ;) kram modern

I Nadjas kök sa...

Mums så gott det ser ut!

Nadja

Aidai sa...

Oj vilken trevlig blogg du har! Och SNYGG! Själv har jag jättesvårt att få min att se snygg ut, hur lyckades du? Några enkla tips?
Ska pröva receptet på smulpajen nu i helgen! Ser jättegott ut!

Ha de Bra!

Hanna sa...

Emelie: Näe inte jag heller, men det var mycket gott!

Mamma: =)

Nadja: Mycket gott! Gillar man stjälkselleri kan man gott ta två, det kommer jag att göra nästa gång!

Aidai: Jag hittade en mall som jag gillade och sedan hjälpte brorsan mej med headern, så jag har inte gjort så mycket själv!! Sök på bloggmallar så hittar du nog något bra! =)