tisdag 25 augusti 2009

Wokad biff

Jag älskar wok! Det går supersnabbt att göra och det går att kasta i nästan vad som helst. Allt som oftast blir det kycklingwok när vi wokar här hemma, men inte idag!

Wokad biff
200-300 strimlat kött
1 vitlöksklyfta
1 grön chili
2 morötter
1 röd paprika
1 liten burk böngroddar
½ purjolök
gröna bönor
1 liten burk ananas
broccoli

Sås:
½ dl soja
3-4 droppar fisksås
3-4 droppar sesamolja
en nypa ingefära
en nypa socker
ett par matskedar köttbuljong
ett par matskedar ananasjuice

Hetta upp olja i en wokpanna. Finhacka vitlök och strimla chilin. Fräs runt ett par minuter innan du tillsätter köttet. Salta och peppra. Hacka morötterna och parikan och strimla purjolöken och tillsätt i woken tillsammans med gröna bönor, broccoli och ananas. Woka ett par minuter. Blanda samman ingredienserna till såsen och häll över woken. Hetta upp allt sammans och servera med nudlar.

Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra såsen så jag bara hällde i lite av den ena och lite av det andra och smakade mej fram, det är därför måttangivelserna är en aning luddiga.

//Hanna

3 kommentarer:

Pinglan sa...

Wokat var det länge sedan jag åt. Kanske dags någon dag framöver.
Ha en bra dag!

Helena Ljunggren sa...

Jag har funderat på att göra lite asiatiskt här ikväll och det där du har gjort ser fantastiskt gott ut!!

www.helenaljunggren.com

Hanna sa...

Pinglan: Det är ju gott med wok, och enkelt!!

Helena: Ja, det vart gott! Jag älskar asiatisk... också! =)