måndag 3 augusti 2009

Quorngratäng med pesto


Quorn är något jag aldrig har testat tidigare, jag har faktiskt inte riktigt haft någon koll på vad det är för någonting. Förra veckan fick jag några kuponger på quornförpackningar så idag tänkte jag testa. Receptet hittade jag på Allt om mat.

Quorngratäng med pesto och mozzarella
400 g quornfilé
1 msk rapsolja
salt
nymald svartpeppar
1 st vitlöksklyfta
0,5 dl pesto
125 g mozzarellaost
2,5 dl matlagningsgrädde
10 st körsbärstomat
1 tsk balsamvinäger
2 msk pinjenötter

Sätt ugnen på 225°. Stek quornfiléerna i oljan ca 2 min per sida. Krydda med salt, peppar och pressad vitlök. Lägg filéerna i en ugnssäker form och klicka över peston. Skär osten i tunna skivor och lägg dem på quornfiléerna. Häll över grädden. Halvera tomaterna och lägg dem med snittytan uppåt i formen. Stänk över balsamvinägern. Strö över pinjenötterna. Tillaga mitt i ugnen 20–25 min. Servera gratängen med pasta och rucolasallad.

Så quorn... näe det var ingenting för mej. Såg i morse när jag tog fram förpackningen ur frysen att det var en svampprodukt, och det hade jag faktiskt ingen aning om. Varken jag eller Joel gillar svamp på jag var tvungen att googla lite för att se vad det smakade samt konstistens innan jag bestämde mej för att testa det i alla fall. Även om jag inte hade vetat att det var svamp så hade jag inte tyckt om det, inte helt överens med konsistensen och inte heller tyckte jag om den lilla smaken den hade. Joel däremot tyckte att det var helt ok!

//Hanna

9 kommentarer:

Minna sa...

Quorn kan vara lite svårt att få till. Som du skrev har de väldigt lite smak i sig själv och jag tycker helst att man ska marinera dem innan tillagning. För någon vecka sedan grillade jag quornfiléer som jag marinerat i en massa gott, bl.a. soja, liquid smoke, rödvin, tomatpuré och vitlök. De blev riktigt goda! Ett tips om du försöker dig på dem igen :)

KarinW sa...

Vad bra då behöver inte jag testa då Hanna fast jag gillar iofs svamp!(De växte visst lite småvidrigt de där svamparna har jag hört men jag har ingen fakta att komma med)Har du "yrat" något då? Var där på Takida och de var kanonbra!

Ullis sa...

Vi äter mycket quorn hemma och tycker följdaktligen att det är väldigt gott!
Som en del andra saker så smakar quornen inte mycket i sig självt utan det blir vad man gör det till. En del av de färdiga frysta produkterna är ganska bra smaksatta, typ olika biffar och pytt i panna (dock inte köttbullarna). Sen gäller det förstås att man gillar konsistensen och så.

Hanna sa...

Minna: Ja det lät ju inte helt fel. =) Jag tror nog att jag kommer att testa det någon fler gång...

Karin: Gillar du svamp kanske du tycker bättre om dom! =) Näe i år vart den ingen yra... höll på att bli förkyld så jag var hemma och tog det lugnt. Var iofs in en sväng på lördag dag och åkte virvelvinden och käkade varma chipsa för att få lite yrankänsla!!

Ullis: Ja det var mest konstisensen som störde. Men jag ska nog testa det någon mer gång!!

Pernilla sa...

åh, men quorn är ju gott :) fast som de andra skrivit så har de ju inte så mkt smak i sig utan man får marinera eller krydda sig fram. sen tror jag kanske också att det är en "vänja sig vid"-mat. min kille var jätteskeptisk i början när jag gjorde quorn men häromveckan så sa han helt plötsligt: "quorn det är gott det!" men testa gärna quornfärs annars, eller quornbitar i en gryta. det kanske är lite mer lättsmält.

väldigt fin blogg förövrigt! jag kommer tillbaka :)

Hanna sa...

Pernilla: Ja, jag har två kuponger till så jag ska nog testa både färs och bitar innan jag ratar det helt! =)

Emma sa...

Jag är inte heller så förtjust i quorn, trots att det är svamp. Men den där "paneringen" du använt lät väldigt god, funkar nog till annat också.

carolina sa...

guud vad gott!och jag som älskar quorn!! mums =)

Linda sa...

Quorn är inte svamp, utan tillverkat av bla ett speciellt svampprotein - det är skillnad. Och, gillar man kyckling borde man gilla Quorn, eftersom att det har stora likheter både konsistens - och smakmässigt. Jag älskar Quorn och skulle nog kunna leva på enbart det. Nästan. Det går ju att variera i det oändliga! Och, det ska helst marineras eller/och kryddas ordentligt. Det är då det blir riktigt gott! :) Har en blogg m en massa quornrecept om du vill ha lite tips:
lindasvego.blogspot.com
Men nu var ju detta inlägg några år sen, så du kanske hunnit bli helt quornfrälst sen dess! ;)
Kram, Linda Hansson