lördag 29 augusti 2009

Sommarmuffins.


Joel har jobbat kväll/natt hela veckan och åkte dessutom på att jobba igår och ikväll, vi har alltså inte sett mycket av varandra den här veckan. Idag hade vi hunnit umgås lite... om det inte vore för att jag ska träna och gå en sväng på stan. Fick lite dåligt samvete så som kompensation bakade jag muffins till frukost också hade vi en mysfrukost!

Minimuffins med sommarfrukt
100 g hackade nötter
1 3/4 dl vetemjöl
1 dryg tsk bakpulver
½ tsk ingefärspulver
3 msk blandad sylt, (min hade björnbär, körsbär, blåbär och hallon)
3 msk olja
! dl mjölk
2 persikor
blåbär

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta nötterna lätt i en torr stekpanna och lägg dem på en tallrik för att svalna. Blanda vetemjöl och bakpulver med ingefära, sylt, olja och mjölk till en tjock smet, tillsätt hasselnötterna. Smörj 6-7 hål i en muffinsplåt och häll smeten i hålen. Dela, kärna ur och skär persikorna i skivor. Tryck ner två skivor i varje muffins och strö över blåbär. Grädda 20 min tills de är gyllenbruna. Ta ut och låt svalna.

Receptet på muffinsen hittade jag i en kokbok som hetet Brunch och Lunch som jag köpte på Ikea. Receptet är lite förändrat. Till muffinsen åt vi vaniljyoghurt med allbran, nektarin, blåbär och passionsfrukt. Jag strödde även över lite solroskärnor och pumpafrön. Mycket god och färgglad frukost!!


//Hanna

2 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Ojoj, det där var ingen dålig frukost.

Sara sa...

mums!