måndag 17 augusti 2009

Lax med pistagenötter

Kikade på Gordon Ramsey för ett tag sedan och en av restaurangerna han skulle hjälpa hade lax med pistagenötter på sin meny. Han ratade rätten, såklart, men jag tyckte att det lät gott. Så idag gjorde vi lax i ugnen och smulade över pistagenötter. Det vart gott! Detta är för två personer.

Lax med pistagenötter
2 laxfiléer
½ lime
ca 1 msk honung
ca 1 dl hackade pistagenötter

1 dl lätt créme fraiche
½ lime + lite skal
riven ingefära
salt, peppar

Salta och peppra filéerna. Rör ihop lime och honung tills honungen löses upp, pensla på filéerna och strö över nötterna. Tillaga i ugnen 15-20 min. Blanda créme fraiche med lite riven ingefära, pressade lime och limeskal. Smaka av med salt och peppar.

I morron och på onsdag kommer jag att jobba nere i Sthlm, så det blir nog inget bloggande förrän torsdag skulle jag tro!. På onsdag får jag hotellfrukost, det är grejer det! =)

//Hanna

7 kommentarer:

Minna sa...

Men du, det där såg gott ut! Även om Gordon Ramsey är en cool katt så spelar han säkert över en aning i serien :)

Anna sa...

Gordan Ramsey ratar väl allt?? *s* Det både ser ut och låter jättegott.. tyvärr är jag ju nötallergiker så jag kan inte testa... men om jag inte vore det skulle jag absolut laga det där :)

Växelhäxan från norrland sa...

men så smaksigt, lite av man tager vad man haver rätt...
Gott, gott
Ha en bra vecka

Emilies Skafferi sa...

Ser väldans gott ut, trots att det har blivit ratat av gordon ramsey:)

Anonym sa...

trevlig blogg du har, har följt den ett tag, å tycker att du inspirerar mig massor! fortsätt så:)

Sara sa...

Jag tycker också att det låter gott! Och det ser gott ut också :)

Hanna sa...

Minna: Alldeles säkert! =)

Anna: Ja han gör ju det. Sen beror det säkert på hur de tillagar det också. Har ju sett skräckavsnitt där kycklingen knappt är färdig. =S

Växelhäxan: Ja! =)

Emelie: Det vart gott!

Anonym: Åh, vad glad jag blir!! =D

Sara: Det vart väldigt gott!