fredag 21 augusti 2009

Chicken tikka masala


Idag vart det en indisk favorit till middag, Chicken tikka masala. Mycket enkelt och väldigt gott recept. Kycklingen kan marineras alltifrån 5 min till över natten. Det blir ju godare ju längre de får marinera tycker jag. Men idag fick det bli 5-10 min bara. Detta recept är för två personer.

Chicken tikka masala
2 tsk riven ingefära
2 tsk riven vitlök
1½+1 dl naturell yoghurt
0,5 tsk cayenne
2 tsk garam masala
2 mindre kycklingfiléer
citron
salt, peppar

Blanda 1½ dl yoghurt med riven ingefära, vitlök, cayenne och garam masala. Skär kycklingen i munsbitar och lägg ner dem i marinaden. Ta upp kycklingen ur marinaden och låt det steka i en panna tills kyckligen är färdig. Häll i resten av marinaden och 1 dl yoghurt till. Låt det koka upp, smaka av med salt, peppar och lite pressad citron. Kan behöva tillsättas lite mer garam masala, beroende på hur mycket yoghurt man tillsätter. Till detta åt vi ris, mango chutney och indisk vitkål.

I orginalreceptet som jag har i en pärm med en massa utskriva recept från olika tidningar och internetsidor så har man samma mängd marinad/sås till kyckling för 4 port... Men jag vill ha tikka masala riktigt såsigt!! //Hanna

8 kommentarer:

INGELA NÄSLUND sa...

Det var länge sedan jag åt. Dags att prova snart...

Anna sa...

Tikka Masala är en stor favorit här hemma också... fast jag brukar alltid fuska och använda färdig kryddmix ;P Ha en fin helg!

Hallon & Blåbär sa...

Det här låter alldeles ljuvligt, ska nog ta och testa detta nån dag.

Ha en bra helg!

bakmammorna sa...

ojojoj vad gott! mycket godare än den där burken jag brukar öppna... :-)

Växelhäxan från norrland sa...

Såg himla gott ut...

Helena Ljunggren sa...

Tikka masala är ju så fantastiskt gott och din rätt ser jättesmarrig ut!

tack så mycket för receptet!

www.HelenaLjunggren.com

Emma sa...

Tillbaka från Stockholm! Antar att hotell frukosten var god!?

Gott det ser ut med tikka masala! Du är duktig på att laga indiskt. Själv lagar jag det alldeles för sällan.

Hanna sa...

Ingela: Det tycker jag, det är ju så gott! =)

Anna: Testa det här receptet, väldigt enkelt!

Hallon och blåbär: Gör det, jag rekommenderar receptet!

Bakmammorna: Garanterat! ;) Sen är det enkelt att göra.

Växelhäxan: Det var det, fast så älskar jag indisk mat!!

Helena: Varsågod! =) Jag vet inte riktigt vart jag hittade det från början, men det är ett mycket bra recept!

Emma: Det var den! =) Indiskt är ju en favorit hos mej, så det är därför det blir rätt ofta!