söndag 23 augusti 2009

Salsagryta

I Allt om mats kokbok Karibien hittar man det här receptet på en salsagryta. Receptet var för 50 pers, så här vart det när jag gjorde om det till 4 portioner.

Cocidos de salsa
500g benfritt nötkött

Marinad:
½ dl soja
1 vitlöksklyfta
3-4 droppar habanerosås
nymalen svartpeppar
spiskummin

Sås:
1 gul lök
1 burk krossade tomater
½ påse fajitasmix (jag använde red fusion)
½ köttbuljong
cayennepeppar
2 dl lätt créme fraiche

Putsa och skär köttet i 1X3 cm stora strimlor. Skala och pressa vitlöken till marinaden och blanda med övriga ingredienser. Lägg köttet i marinaden och ställ det kallt i en timme.

Skala och hacka löken och stek i lite smör i en gryta. Tillsätt krossade tomater, kryddmix, buljongtärning och cayennepeppar. Lägg ner lite kött åt gången så att grytan hålls kokande. Låt det sjuda under lock 1-1½ timme, beroende på köttets mörhet. Jag hällde i 1 dl vatten efter halva tiden då jag tyckte att det hade kokat ihop för mycket. När köttet känns färdigt, tillsätt créme fraiche och koka upp det igen. Servera med ris blandat med tärnad paprika och lite sallad.

Grytan vart supergod, köttet var riktigt mört och såsen härligt hot!! Receptet rekommenderas!
//Hanna

3 kommentarer:

Växelhäxan från norrland sa...

Riktigt hot säger du, såg ut som det va riktigt gott..
Ha en bra dag

Helena Ljunggren sa...

Hott är gott :) och nyttigt!
Det såg hjumlans gott ut!

www.helenaljunggren.com

I Nadjas kök sa...

Det ser väldigt gott ut,absolut något i min smak.