måndag 10 augusti 2009

Pizzatorsk, fast med hajmal.


När jag var nere i Göteborg strax innan jul så serverades det pizzatorsk till middag på hotellet en utav dagar. Jag kom att tänka på den fisken häromdagen, för den var väldigt god, så idag gav jag mej på ett försök att återskapa den. Så här gjorde jag då.

Pizzatorsk, fast med hajmal
400g hajmal
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
½ röd chili
1 burk krossade tomater
2-3 msk tomatpuré
1 dl matlagningsgrädde
oregano
salt, peppar
riven ost

Hacka lök, vitlök och chili och fräs ett par minuter i olivolja. Tillsätt krossade tomater, matlagningsgrädde, tomatpuré. Låt det puttra ett tag, samka av med salt, peppar och massa oregano. Smörj en form med smör, strö över lite mjöl. Skär fisken i mindre bitar och lägg den i formen. Häll över tomatsåsen, strö över riven ost och tillaga i ugnen ca 20 min, 200 grader. Servera med kokt potatis.

Vet inte hur mycket som faktiskt överensstämmer med receptet hotellet hade och mitt recept! =) Men det vart mycket mycket gott. Till den här rätten kan man ju använda i princip vilken vit fisk som helst!

//Hanna

3 kommentarer:

Växelhäxan från norrland sa...

Oj vad mycket gott du har gjort.
Har gjort första jobbardagen idag efter semestern så jag håller på uppdatera mig om vad som har hänt här ute på bloggarna.
Vi hörs

Minna sa...

Jag är ju som bekant en stor fiskätare men detta var något nytt! Alltid lika roligt med ny inspiration :)

Emma sa...

Vilket smart sätt att äta fisk!