onsdag 26 augusti 2009

Cevapcici

Jag har gjort Cevapcicis många gånger men har alltid använt mig av Santa marias kryddmix. Igår gjorde jag egna efter ett recept ur Buffé. Vart mycket gott!!

Cevapcici
500 g grovmalen blandfärs , gärna innehållande lamm
1 äggula
1 finriven gul lök
1 tsk drygt sambal oelek
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 krm peppar

Blanda samtliga ingredienser utom grilloljan till en smidig färs.Forma avlånga köttbullar, liknande s k järpar stek på medelvärme.

Grillar man cevapcicin så kan man pensla dem med grillolja innan. Jag åt dem tillsammans med matvete, skivad lök, sallad och tzatziki.

//Hanna

9 kommentarer:

Pinglan sa...

Ser att du har gjort "egna" cevapcicci. De se väldigt goda ut...

Helena Ljunggren sa...

Cevapcicci är riktigt gott och dina egna ser jättegoa ut :)

enAnnan sa...

Riktigt gott ser det ut :) härliga tillbehör oxå.

Jag har oxå gjort med mixen någon gång, måste prova detta.

Hallon & Blåbär sa...

Låter ju riktigt gott, har aldrig testat varken påsmix eller egengjorda men borde nog det.

Emilies Skafferi sa...

Mums munms. Detta lät väldans gott!

Växelhäxan från norrland sa...

Så gott det såg ut, åker in i pröva på pärmen...
Trevlig helg

Hanna sa...

Pinglan: Ja, egna var väl lite att ta i, men från grunden i alla fall! =) Dom vart väldigt goda.

Helena: Visst är det!!

EnAnnan: Gör det, de var supergott!

Hallon&Blåbär: Det tycker jag absolut att du ska göra. Det är kryddiga goda biffar!

Emelie: Det är det!!

Växelhäxan: Tack detsamma! =)

KarinW sa...

Vad mumsigt Hanna och visst är det roligare att säga cevapcici än järpar!

Cutecakes-Paulina sa...

Gud så gott, har aldrig gjort egna, köpt färdiga men hemgjorda bara måste vara såå mycket godare! Tack för receptet!