lördag 24 januari 2009

Tomat- och dadelröra.

Den här röran var riktigt riktigt god. Passade perfekt till den starka kycklingen. Jag hade nog aldrig kommit på att ha den till kycklingen om det inte vore för att jag hade dadlar hemma. Sist när vi var och handla hade de provsmakning, jag tog en tandpetare med en dadel, fetaost, svart oliv och stark korv, det var supergott!! Jag vet dock inte riktigt varför jag köpte dadlarna för jag hade inte tänkt att göra tilltugget. Det enda jag inte hade hemma var basilika så det var jag och köpte... typiskt nog så glömde jag basilikan när jag gjorde röran! Haha!

Tomat- och dadelröra
4 msk pinjenötter
1 msk olivolja
1 msk smör
1 stor skivad scharlottenlök
2 skivade vitlökar
5 tomater, grovhackade
5 urkärnade färska dadlar, grovhackade
1 tsk harissa
4 msk strösocker
2 timjankvistar (jag använde torkad)
½ vaniljstång
2 hackade basilikablad

Rosta pinjenötterna gyllenbruna i en gryta på låg värme. Tillsätt olivolja, smör, scharlottenlök, vitlök, tomat och dadlar. Låt det sjuda ca 15 min.

Blanda i harissa, socker, timjan. Snitt upp vaniljstången på längden med en vass kniv och krafsa ner fröna i grytan. Lägg i vaniljstången också, låt det sjuda ca 20 min till. Dra grytan från värmen och låt det svalna. Ta upp vaniljstången och timjankvistarna innan du serverar det.

//Hanna

Inga kommentarer: