fredag 30 januari 2009

Chokladfondue.

Chokladfondue
1 dl vispgrädde
200 g Toblerone
1 msk konjak (den hoppade vi över)
frukt

Koka upp grädden. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i grädden. Värm försiktigt under ständig omrörning tills massan är slät. Häll i konjaken och rör om. Häll ev ner chokladen i fondue-grytan och ställ den på bordet. Doppa fruktbitar i chokladen.

Vi doppade banan, sharon, äpple, päron, vindruvor, carambola och physalis. Suuuupergott vart det! Min favoritfrukt är sharon, men favoriten att doppa vart banan, den gjorde sej riktigt bra till chokladen! Det här var en perfekt efterrätt, och när man fått nog av det söta (om man får det) kan man fortsätta att äta frukt bara!

//Hanna

5 kommentarer:

Anette sa...

jisses du det där såg smarrigt ut...
kram//modern

Anonym sa...

jag har ju faktiskt ett oöppnat chokladfounde-set hemma. och jag lovade att stå för desserten när jag och manvän firar ett år...hm..hehe...tack för inspirationen. kan tänka mig att bananen blev god :)

Hanna sa...

Mamma: Mmm, det var det!

Carolina: Ja, bananen vart super!

Anonym sa...

Åh, vad gott!! Älskar sharon och stjärnfrukt.
Jag har ett chokladfondue set som jag fick för en välda massa år sedan, men har inte använt det! Förstår inte varför, det ser ju så gott ut!

Hanna sa...

Emma: Sharonfrukt är min absoluta favorit! Den är så söt och god!