fredag 30 januari 2009

Grillad lax med honungsbakade grönsaker.


Som sagt, lax är perfekt fredagsmat! =)

Grillad lax med honungsbakade grönsaker
4 st laxfiléer, skinn- och benfria
1 tsk salt, nymalet grovt
2 krm citronpeppar
8 st potatisar,
3 st morötter
1 msk rapsolja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
1 tsk grillkrydda
1,5 msk honung, flytande
150 g sockerärter

Sätt ugnen på 225°. Skala potatis och morötter. Dela potatisen i klyftor och morötterna i stavar. Lägg dem i en långpanna med bakplåtspapper. Ringla över olja. Salta, peppra och strö på grillkrydda. Blanda allt väl. Sätt in långpannan mitt i ugnen och stek i ca 10 min. Ringla över honung och rör om. Stek ytterligare ca 10 min. Tillsätt sockerärter. Hetta upp en grillpanna eller utegrillen. Stek laxen 3–4 min på varje sida. Strö på salt och citronpeppar efter grillning.

Ikväll blir det mys i soffan med film och chokladfondue. Bild på det kommer senare!

//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med fullständigt för jag har också ätit lax ikväll... och färska räkor.... sjukt gott! :) Hoppas du får en bra helg!

Anonym sa...

Lax är alltid gott och grönsaker i ugn kan jag aldrig tröttna på!
Ha en trevlig helg Hanna!

Hanna sa...

Anna: Jag blir alltid så sugen på skaldjur när jag kikar in hos dej.. och jag börjar tycka om det lite mer och mer för varje gång! =)

Karinw: Eller hur!! Detsamma!

Anonym sa...

åååh, jag äälskar lax :D detta ska jag göra väldigt snart känner jag :D kram

Hanna sa...

Merlyn: Det tycker jag, det var riktigt gott!