fredag 9 januari 2009

Ingefärsmarinerad spagetti med lax.


Upptäckte häromdagen att kungsornen.se har en massa spännande recept. Det här hittade jag där.

Ingefärsmarinerad spagetti med lax
400 g Kungsörnen Spaghetti Fullkorn
1 liten (ca 300 g) squash
2 vitlöksklyftor
1 dl sweet chilisås
½ dl rapsolja
1 msk soja
juicen av 2 pressade limefrukt
1 msk färskriven ingefära
400 g färsk eller fryst (halvtinad) lax

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.
Strimla squashen och låt dem koka med de sista 2 minuterna i pastavattnet. Häll av kokvattnet och låt rinna av. Skala och hacka vitlöksklyftorna. Blanda dem med chilisås, olja, soja, limejuice och ingefära. Häll marinaden över spaghettin och squashen. Rör om. Stek laxen och servera till den marinerade pastan.

Jag tillagade laxen i ugnen och 5 innan jag tog ut den så strödde jag över riven parmensanost. Supergott!! Det vart en sen bloggning idag, det har varit något knas med comhem så vi har varit utan tv, internet och telefon i princip hela kvällen. Vi hade planerat en filmkväll så det gjorde inte så mycket, men jag hade ju tänkt att kika lite på Let´s Dance.

//Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad spännande med marinerad spagetti!! Aldrig hört något liknande tidigare.
Gott! :-)

Hanna sa...

Jennie: Visst var det! Gott vart det också, fast jag saknade något...