tisdag 27 januari 2009

Jordnötsnudelwok.

Jag hade planerat att köpa alla kokböcker som Expressen ger ut tillsammans med Allt om mat, men jag glömmer bort det hela tiden! Jag har ett par böcker i alla fall, bla Kina. Det här receptet hittade jag där.

Jordnötsnudelwok
250g äggnudlar
1 stor morot
1½ purjolök
1 dl salta jordnötter
2 msk olja
400g strimlad skinka
2 vitlöksklyftor
2-3 msk kinesisk soja
nymald svartpeppar

Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Låt dem rinna av i ett durkslag. Skala och grovriv moroten. Lägg nötterna i en plastpåse och krossa dem med en kavel. Hetta upp olja i wn wokpanna, fräs köttet hastigt. Ta upp och lägg åt sidan. Fräs därefter morot och purjolök, pressa vitlöken. Lägg tillbaka köttet och de avrunna nudlarna. Tillsätt jordnötter, soja och peppar. Severa genast.

Det vart gott och var otroligt snabbt att göra, maten var färdig på 15 min! Däremot tyckte jag att det saknades någonting, kunde inte alls komma på vad men jag toppade med en sked sambal olek!

Ikväll har jag planerat att ligga i soffan och läsa, jag har precis påbörjat sista boken i Milleniumtriologin. Måste ju läsa den nu innan första boken kommer på bio!

//Hanna



7 kommentarer:

Vickan sa...

Åhh,wok..!Skulle kunna leva enbart på det tror ja.Går ju att variera i oändlighet,är gott och går dessutom snabbt att göra.
Din wok ser supersmaskig ut!!
Kram

Anonym sa...

Mums vad gott med jordnötter i!! :-)

Anonym sa...

ser mycket gott ut...älskar jordnötter :D

Östen. sa...

Jävligt skrytig bild måste jag säga.

Hanna sa...

Vickan: Ja, det är det som är så härligt med wok!!

Jennie: Ja, det var riktigt gott med jordnötter i!!

Najda: Mmm, jag också!! Fast mest i mat faktiskt!

Östen: =P

Anonym sa...

Gott! Kul med skinka i också.
Mmm, kokböckerna, tror de går köpa på adlibris med. Minns när de förra året gav ut en massa klassiker varje vecka, jag missade alltid de jag ville ha men på hemsidan fanns en länk till adlibris där de gick köpa, kostar väl mer tror jag tyvärr.

Anonym sa...

mmm riktigt smaskigt :D kram