måndag 5 januari 2009

Pasta med tomat, saffran och parmesan.

Jaha, så då var man ledig igen i morron! Det har varit lite knepigt nu på senaste, jobbade i fredags ledig under helgen, jobbar idag, ledig i morron. Men men, inte tackar jag nej till ännu en ledig idag! Ikväll har jag varit iväg till ett par kompisar och spelat lite spel. Men innan dess gjorde vi den här goda pastarätten.

Pasta med tomat, saffran och parmesan
300 g pasta
½ paket saffran
3 vitlöksklyftor
1 röd spansk chili
8 skalade minimorötter (jag använde ett par stora vanliga)
1 zucchini
12 coctailtomater på kvist
olivolja
2 dl tomatjuice
1 msk timjanblad
½ dl oreganoblad
½ dl basilikablad
parmesanost

Stöt saffranet först. Skala och finhacka vitlöken. Dela, kärna ur och finstrimla pepparfrukten. Strimla morot och zucchini. Skär tomaten i tunna skivor. Koka pastan, låt den rinna av i ett durslag. Fräs saffran, vitlök och pepparfrukt i olivolja 1-2 minuter. Tillsätt morötterna fräs ca 1 min. Tillsätt zucchinin och fräs ytterligare 2 minuter. Häll på tomatjuice och koka upp såsen ett par minuter. Smaka av med salt och peppar. Vänd ner pastan tomaterna och örterna, låt allt bli genomvarmt. Garnera med ost och ringla över olivolja.

Maten vart supergod!! Jag hade inga färska örter utan använde istället franska örter, funkade mycket bra det också!!

//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det där måste jag absolut absolut absolut prova för det lät hur gott som helst och det ser hur gott som helst också ut!!!

Anonym sa...

vad gott det såg ut. och alla de där ingridienserna är mina favvosar så=) saffran och pasta gör sig bra!

Hanna sa...

Anna: Vet du jag tänkte det när jag stod och lagade det. "Det här skulle Anna nog tycka om". Hahah!

Carolina: Ja visst gör det!

Anna sa...

Åh nu hittade jag ett till bokmärke=)
Ska testa pastan direkt efter jag slutat med mina GI veckor.

Hanna sa...

Anna: Gör det!! Den var supergod!