söndag 4 januari 2009

Kryddig köttfärspaj

Söndag! Dagen har mest spenderats i soffan med en bok, då och då har jag varit upp för att hänga lite tvätt och kasta i en maskin till. En ganska slö dag med andra ord. I dag vart det paj till middag.

Kryddig köttfärspaj
Pajdeg:
3 1/4 dl vetemjöl
½ tsk salt
115 g smör
Ev. 2 msk crème fraiche, vilket gör degen spröd

Fyllning:
1 gul lök
1 morot
200 g köttfärs
1 tsk curry
1 tsk spiskummin
1 krm cayennepeppar
2 msk tomatpuré
2 ½ dl mellangrädde
Salt, Peppar
200 g köttfärs
1 dl lagrad ost, riven
ett gäng tomater

Skala och hacka lök, morot och vitlök. Fräs alltsammans i smör tillsammans med köttfärs och kryddor. Tillsätt tomatpuré och grädde och koka ihop i 10-15 minuter. Smaka av med salt och peppar. Ser det såsigt ut, strö på lite mjöl och koka ihop ytterligare. Tag pannan av värmen och rör ägget i färsen. Fördela köttfärsen i pajskalet, täck med ost och ev degränder penslade med uppvispat ägg. Grädda pajen i 200 grader i 20-25 minuter eller tills den stelnat och fått fin färg.

Nu ska jag fortsätta att slöa och ta med mej boken till badkaret! =) Ikväll blir det ansiktsmask och hårinpackning.

//Hanna

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken god paj! Jag måste nog börja göra paj oftare för det är ju hur gott sm helst ju :) Jag har också mest tagit det lugnt idag, varit på ikea och sådär men imorse var jag ute och sprang en jättejättelång tur i alla minusgrader och det var superhäftigt för jag hade först bara tänkt strunta i det när jag såg att det var 20 minusgrader ute, men sen gick jag ut ändå och när jag kom tillbaka såg jag ut som jag hade åkt vasaloppet för jag hade massa frost under näsan ;P

Anonym sa...

Gott med paj Hanna och curry och spiskummin gillar jag också.
Visst är det lite för kallt här i krokarna nu?

fruktsallad sa...

Åh, så gott med paj, jag är hur sugen som helst på det! Måste bli det någon dag!

Anonym sa...

Ett gäng tomater! Haha, som jag tänker, så svårt ibland att skriva recept när man bara tar det man känner för. Ser gott ut i alla fall, har inte lyckas gör en köttfärspaj än. Trevlig med bad, hårinpackning och ansiktsmask, skönt att skämma bort sig ibland!

Anonym sa...

Mmm,,,köttfärspaj. Det var länge sedan.

Härligt med ett litet eget spa :D

Nadja

lina sa...

Gott med paj! Köttfärs hör till favoriterna. Trevlig kväll!

Sanna sa...

Paj är så sanslöst gott!! Jag har nu äntligen vaknat ur min dvala och känner mig stärkt och pigg igen :) Hoppas kunna göra många bra inlägg hos mig så välkommen in! Dessutom finns där en utmärkelse till dig :)

Hanna sa...

Anna: Åh herregud vad duktig du är då!! Kan tänka mej att du såg ganska lustig ut! Hahha! =)

Karin: Ja, för kallt har det verkligen varit, men nu verkar det ha vänt igen!

Fruktsallad: Ibland glömmer man bort hur gott det är med paj!

Emma: Eller hur!! Speciellt svårt blir det att ange kryddor och sånt. Knepigaste receptet jag har skrivit var hamburgedressingen. "Ett sprut senap, två sprut ketchup". Haha!

Nadja: Det är andra året i rad som jag har som nyårslöfte att försöka skämma bort mej lite en gång iveckan med bad och inpackningar och scrub och grejer... funkar till en början men sedan rinner det ut i sanden.. tiden finns inte riktigt till!

Lina: Eller hur!!! Supergott!

Ayla: Så skönt att höra! Jag ska absolut kika in på din blogg nu! Spännande med utmärkelse! =)