onsdag 30 juli 2008

Varm smörgåstårta.


I den här värmen hade det kanske suttit bättre med en kall smörgåstårta, men det här är riktigt god och den är väldigt enkel att göra.

Varm smörgåstårta
formfranska
5 dl lätt créme fraiche
1 frp fryst persilja
1 bit ädelost (140g)
senap
1 gul paprika
1 bit kassler
riven ost

Ta fram en lämplig ungsform, skär av kanterna på franskan och täck botten i formen med ett gäng skivor. Blanda ihop créme fraiche, persilja, ädelost och senap. Vet inte alls hur mycket senap det kan tänkas vara, men får smaka sej fram. Häll ut röran över frallorna, täck med ett lager franska till. Tärna kasslern och paprikan, strö över tårtan och toppa med riven ost. Tillaga i ugnen i 200 grader ungefär 20 minuter.

Den här brukar gå hem hos dom flesta även om man inte gillar ädelost eller senap. Godast är den när den har fått stått ett tag så ett tips är att göra den på dagen och sedan värma på den till kvällen när man ska käka. Ett till tips om man ska göra denna är att bara ha röran i mitten, en gång lade jag röra på ovanpå övre frallorna också, det vart inte alls någe bra, brödet var bara ett enda kladd!

//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en ny variant på varm smörgåstårta! När mamma gör sin använder hon hönökakshalvor och gör en röra på bacon, champinjoner, purjolök, créme fraiche, paprikakrydda och svartpeppar som hon har emellan lagren. Sedan toppar hon med tomatskivor och riven ost! Supergott det också men din låter väldigt god!

Anonym sa...

Åh det där var helt klart en ny variant på varm smörgåstårta! Den måste jag prova nån gång! Själv gör jag alltid med samma röra; bacon, purjo, cremé fraiche, ost & tomater på hönökaka! Men detta ska jag lägga på minnet! Ser jättegott ut! Är det kvibille ädelost du använt eller något starkare?

Anonym sa...

åh just det, champinjoner har jag också i, kom på det nu när jag läste Annas svar! :-)

Lisa sa...

varm smörgåstårta har jag aldrig ätit. har fått för mig att jag inte gillar det. misstänker att det är för att jag har väldigt svårt för konsistensen på "blött" bröd. blir det blött, eller mer som pizzadeg? kanske borde våga prova..

Anonym sa...

det där är jättegott, vi brukar göra det hemma :) även med hönökakor och tonfiskröra emellan. supergott!

Hanna sa...

Anna: ja, jag har sett sånt recept på internet... tror att jag måste testa den varianten också!

Kryddburken: Jag brukar använda kvibille men just den här gången hade jag en bit skärvången.

Lisa: hmm... ja det blir ju inte riktigt som pizzadeg, det blri ju lite kletigare, men om man bara har ett lager med röra så tycker jag att det fungerar!

Carolina: Mm... visst är den god! =) Hur gör ni tonfiskröran då?