torsdag 17 juli 2008

Majs- och baconpannkakor.



Även idag är receptet till middagen taget ur Allt om mat.

Majs- och baconpannkakor
2 dl vetemjöl
3 dl mjölk
2 st ägg
2 krm salt
140 g bacon, tärnad
300g majskorn
1 st röd paprika, tärnad
1 msk smör

Vispa samman mjöl, mjölk och ägg till en slät smet. Tillsätt salt och bacon. Häll av spadet från majskornsburken. Häll majskorn och paprikatärningar i smeten och blanda. Smält smör i en stekpanna och grädda pannkakorna.

Jag hade bara en halv frp bacon däremot hade jag skinka så jag tog lite skinka också! Första pannkakan är ju alltid en provpannkaka, efter provsmakningen tyckte jag att det behövdes lite sting så jag hackade röda jalapenos och kastade ner i smeten, det gjorde susen! Pannkakorna serverades med sweetchili och tomatsallad. Det vart gott och väldigt mättanden, jag gjorde pannkakorna mindre än vanliga pannkakor och två stycken räckte gott och väl för att bli mätt.

//Hanna

2 kommentarer:

Lisa sa...

jag åt också pannkakor idag, men på mer traditionellt vis. det var gott, men ditt recept ser fantastiskt gott ut. jag gillar majs, jag gillar skinka och jag gillar pankakor - måste testa!

Hanna sa...

Tycker du om majs tycker jag definitivt att du ska testa det!