tisdag 17 november 2009

Rotsaksgratinerad laxfilé

Jag har i princip alltid middagen planerad redan dagen innan, men inte idag... jag hade inte en aning om vad jag skulle äta. På bussen hem vart jag sugen på lax och började fundera på vad som fanns i kyl och skafferi. Inspirerad av ett rotsaksfräs som min mormor brukar göra så vart det en rotsaksgratinerad lax. Jag var riktigt nöjd över recpetet jag slängt ihop i huvudet bara så där på vägen hem... men när jag satte mig ner och åt så kom jag på att det är ruskigt likt det här receptet. =P

Rotsaksgratinerade laxfiléer
2 laxfiléeer
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
2 morötter
1 bit persiljerot
2 msk hackad persilja
grönsaksfond
riven mozarellaost
salt, peppar

Skiva lök och finhacka vitlök. Hetta upp olja i en panna och fräs runt löken ett par minuter. Tillsätt rivna morötter och riven persiljerot och hackad persilja. Salta och peppra. Skvätt över lite grönsaksfond och låt det fräsa ett par minuter. Strö i lite ost och rör runt. Salta och peppra laxen, lägg i en ugnssäker form och kör i ugnen 15-20 min 200 grader.

Ikväll ska jag ta en promenad ut till Jessica och kika hur dom har fått till det efter flytten och kika på desperate, ska bli trevligt!!

//Hanna


2 kommentarer:

Växelhäxan från norrland sa...

Tack för gratulationerna, hade en riktigt toppen dag.
Fisk är ju så gott och speciellt då lax.

Hanna sa...

Växelhäxan: Ja, jag skulle kunna äta lax flera gånger i veckan!!