onsdag 4 november 2009

Bön - och tomatpasta med citron

Jag trodde nästan att jag skulle slippa åka på förkylning nu i höst då jag klarat mig så länge. Tji fick jag, men jag måste säga att jag åkte på en lindrig variant. (peppar peppar) Började känna mig snuvig och nysig i måndags, igår satt jag i soffan och nös och snöt mig heeela dagen. I morse kände jag mig lite risig men nu har det börjat vända. Hoppas bara att det här var allt!!

Satt och bläddrade i senaste Laga lätt igår kväll och såg det här receptet, passade perfekt till lunch idag då jag hade allt hemma!! Ja utom osten, men det var gott i alla fall. Jag halverade receptet, men så här gör man för fyra.

Bön- och tomatpasta med citron
1 citron
1 kruka persilja
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
½ tsk salt
1-2 krm nymald svartpeppar
1 burk stora vita bönor
2 askar körsbärstomater
280g pasta, t.ex. tagliatelle
30g flagad granada padano-ost

Skrubba citronen i ljummet vatten, riv skalet och pressa juicen. Plocka och finstrimla persiljan. Skala och finhacka vitlöken. Blanda alla ingredienserna till marinaden i en stor skål. Häll av och skölj bönorna. Skär tomaterna i bitar. Tillsätt bönorna och tomater till marinaden. Koka pastan enl anvisningar. Häll tillbaka pastan i kastrullen. Tillsätt de marinerade bönorna och tomaterna, värm ca 1 min under omrörning. Strö över osten och servera.

//Hanna

2 kommentarer:

Emmas Kök sa...

Det ser gott ut. Blir sugen på att göra något liknande till middag nu!

Hanna sa...

Emma: Ja, det var väldigt gott!!