onsdag 18 november 2009

Snabbmarinerad kyckling med pastapesto


Idag vart det ett lätt mellanmål på jobbet innan jag slutade, sedan 9km löptur med sara, hem och laga mat och sen har jag städat... riktigt duktig känner jag mig!! =) Vi håller på med operation storstädning här hemma och passar på att kasta en massa rat vi samlat på oss, rensar garderober och köksskåp och allt, skönt att rensa ut lite då och då!! Dagens middag vart kyckling som snabbmarinerats och serverades med pasta. Så här gör man:

Kyckling med pastapesto
4 kycklingfiléer
rivet skal av 1 citron
1/2 dl pressad citron
2 msk olivolja
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1 kruka ruccolasallad
4 port pasta
1/2-1 dl pesto

Sätt ugnen på 175°.2. Blanda kycklingfiléerna med skal och saft av citron, olivolja, vitlök, salt och peppar. Bryn dem hastigt runt om. Lägg dem i en ugnssäker form och stek mitt i ugnen ca 15 min. Gör under tiden pesto och koka pasta. Häll av vattnet från pastan och blanda med pesto. Hacka rucolasalladen och strö över kycklingfiléerna, eller gör som mig, servera brevid!

//Hanna

3 kommentarer:

Emma sa...

9km löptur! Det var duktigt av er, själv orkar jag ju knappt gå 9 km.

Anonym sa...

Jag tycker att din matblogg är bäst av alla. Jag blir sugen på precis allt du lagar! Vi verkar ha samma smak beträffande mat! Tack för en trevlig blogg!

Hälsningar

Sara

Hanna sa...

Emma: Jag har blivit värsta hurtbullen på senaste!! Och jag gillar det! =D

Sara: Tack för din fina kommentar!! Vad kul att du gillar min blogg och att vi verkar ha samma smak! =D