torsdag 5 november 2009

Kycklingchili

Idag var jag sugen på något riktigt stakt till middag. Hade tagit fram en kycklingfilé och hade kvar stora vita bönor sedan lunchen igår så det fick bli en kycklingchili. Det vart ungefär 3 portioner, anger inga riktiga mått på kryddorna beror på hur starkt man vill ha det, men så här gjorde jag:

Kycklingchili
1 kycklingfilé
1 liten rödlök
1 röd paprika
majs
½ burk vita bönor
½ burk kidneybönor
1 burk krossade tomater
1 dl vatten
Hickory flingsalt
peppar
1-2 krm spiskummin
1 tsk tacokrydda
chilipeppar
cayenne
sambal olek

Hetta upp olja i en panna, tillsätt hacka lök och paprika och låt det fräs ett par minuter. Häll i tomaterna, krydda. Skär kycklingen i mindre bitar lägg ner det i grytan. Låt det puttra ca 15 min tills kycklingen är färdig. Smaka av med salt och peppar och mera kryddor. Servera med kokt ris och en klick créme fraiche till det starka.

//Hanna

3 kommentarer:

Anna sa...

Mums med stark chili nu när det börjar bli kallt ute! Mexikanskt och indiskt är rätt nu tycker jag :) Jag käkade också mexikanskt ikväll, tacos med lax.. riktigt gott faktiskt!

Växelhäxan från norrland sa...

Men gud så mycket gott du har lagat, pastasås med kräfstjärtar, creme brulee och allt vad det nu va..
Så gott.
Alltså jag och bönor kommer inte riktigt överrens, varför? ja jag vet inte om den är konsistensen det beror på.
Brukar dock pröva nångång nu och då, för tilslut så brukar det ju gå hem, eller kanske man bara ska ge upp?
Ja ja
Trevlig helg på dig

Hallon & Blåbär sa...

Härligt med lite hetta i maten, speciellt nu i dessa ruggiga tider. Ser supergott ut!