måndag 2 november 2009

Passionerad Crème brûlée

Efterrätten får jag ju inte glömma!! Hittade ett recept hos Smaksafari på en passionerad dessert för två som jag bara var tvungen att testa!

Créme brûée med passionsfrukt
1 ½ dl grädde
1/4 dl passionsfruktspuré, ca 2 passionfrukter
1/4 dl mjölk
2 ½ msk socker
½ vaniljstång
2 stora äggulor

Värm ugnen till 150 grader och sätt in en form med hett vatten. Vattnet ska nå ungefär halvvägs upp på de formar du ska använda. Gröp ur passionfrukterna och mixa lätt, passera genom en sil så att kärnorna försvinner. Skåra vaniljstången och lägg i en kastrull tillsammans med grädde, passionsfruktpuré, mjölk och socker. Låt blandningen koka upp och dra sedan kastrullen från värmen. Lägg äggulorna i en skål och vispa ner ett par matskedar av den varma gräddblandningen. Vispa sedan ner resten och fiska upp vaniljstången. Fördela smeten i två formar och grädda i vattenbad ca 1 timme. Ta ut formarna och låt kallna helt i kylen. Strax innan servering, strö över socker och karamellisera med brännare eller högt upp i ugnen ett par minuter. Servera med frukt eller bär.

Mycket mycket god efterrätt!!!
//Hanna

4 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Älskar creme brülee, men med passionsfrukt har jag aldrig testat men gott som bara den låter det som.

Emmas Kök sa...

Jag åt Crème Brûlée i förrgår här i Frankrike och det var riktigt gott, men lite sött. Passionsfrukt passar nog riktigt fint till - det skall jag prova själv någon dag!

Nette sa...

oj oj va gött det där lät... :)

Hanna sa...

Hallon och blåbär: Första gången jag testat med passionsfrukt men det vart riktigt bra!

Emma: Do it!! =)

Nette: Mmm! =)