söndag 1 november 2009

Pastasås med kräftstjärtar


Till huvudrätt gjorde vi en pastasås med kräftstjärtar, mycket gott!! Receptet hittade jag på matklubben.

Pasta med kräftstjärtar
1 schalottenlök, finhackad
1 msk olivolja
1 liten vitlöksklyfta, finhackad
1/2 tsk sambal oelek
1 brk kokta kräftstjärtar
1 krm rosmarin, torkad
1/2 tsk timjan, torkad
1/2 brk cocktailtomater, konserverade
1 frp matlagningsgrädde
1–2 msk persilja, grovt hackad

fräs schalottenlöken i olivolja tills den får en gyllengul färg. Tillsätt vitlök och sambal, rör om och tillsätt kräftstjärtar, timjan och rosmarin. Fräs i någon minut och häll i tomaterna, koka upp och häll i Kelda. Låt allt sjuda i ca 4 minuter, smaka av med salt och peppar. Sila av pastan i ett durkslag och blanda ner den i såsen och slunga runt med persiljan. Garnera med persiljeblad och servera genast.

//Hanna

4 kommentarer:

Minna sa...

Oj vad gott det lät. Länge sedan jag åt kräftstjärtar men inser nu att jag måste köpa hem ett gäng!

KarinW sa...

Mat i min smak det där Hanna, mums. Grattis till era 4 år! Tack för restaurangtipsen, jag har skrivit upp dom för vi har inte kommit iväg än men den som väntar på nåt gott!

Hanna sa...

Minna: Jag har precis börjat äta skaldjur, det är ju jättegott!! =)

Karin: Tack så mycket!=)

Sofie sa...

Var tvungen att testa det här, på en gång! Så igår lagade jag det till middag, blev dock inte riktigt rätt då de inte hade konserverade cocktailtomater på traktören... Fick köra på färska, men det gjorde inget. Toppengott blev det! :) Tror dock att jag väntar med kräftstjärtarna till slutet nästa gång, så att de bara blir varma o inte tillagade, jag tycker de är godare då, inte lika "sega". :)

Tack för tipset i alla fall! Kommer att lagas fler gånger! :)