tisdag 10 november 2009

Marockansk kycklinggryta med kanel och honung


Oj oj vad mycket gott jag har ätit i helgen. Var ju bjuden på 3-rättersmiddag både fredag och lördag och i söndags åt vi tjälalax hos mamma. Dagens middag var verkligen inte fy skam heller, det vart en mycket god kycklinggryta. Receptet hittade jag i senaste Laga Lätt

Marockansk kycklinggryta
3 kycklingfiléer
1 gul lök
4 tomater
1 msk smör
1 kanelstång
½ kuvert saffran
1 tsk kanel
2 msk honung
1½ tsk salt
1 krm peppar
1 msk konc kycklingfond
2 dl vatten

Skär kycklingen i mindre bitar, skiva lök och klyfta tomater. Smält smör i en stek panna och stek kycklingen gyllenbrun tillsammans med kanel, kanelstång och saffran. Salta och peppra. Ringla över honungen. Tillsätt lök och tomater, fräs ett par minuter. Tillsätt resten av ingredienserna och låt det puttra under lock ca 10 min tills kycklingen är färdig.

I tidningen serverades grytan med couscous men vi körde på ris. Väldigt väldigt god gryta, den rekommenderas!!

//Hanna

2 kommentarer:

Unknown sa...

vad gott det låter! Ska jag testa!
//Ia

Anna sa...

Den där kycklinggrytan har jag också tänkt testa.. och även receptet med lammfärsbullarna som var i samma uppslag :) Hoppas allt är bra med dig annars!!