lördag 14 november 2009

Knapriga laxbiffar

Jag sett fram emot att göra de här laxbiffarna hela veckan, jag tyckte dom såg så goda ut. Det var dom också, mycket goda!! I orginalreceptet använde man persilja men jag bytte ut det mot dill då jag tycker att det passar bättre, bytte även ut svartpeppar mot citronpeppar lite vitpeppar. Så här gjorde jag.

Knapriga laxbiffar
450 g potatis (4-5 st)
2 laxfiléer
1 dl mjölk
1½ msk dill
salt
citronpeppar
vitpeppar
3 msk mjöl
1½ dl ströbröd
1 hopvispat ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Skala potatisarna och skär i jämna bitar, koka ca 20 min tills de är mjuka. Häll mjölken i en kastrull och koka upp på medelvärme, lägg i laxen och koka 6-8 min. Ta upp fisken och dela i sina naturliga skivor. Spara mjölken. Låt potatisen rinna av och mosa den sedan med mjölken till ett löst potatismos. Blanda ner laxbitarna och dill, smaka av med salt och peppar. Låt svalna och forma sedan 8 biffar. Vända biffarna i mjöl, ägg och sedan ströbröd. Lägg på en oljad plåt och kör 20 min i ugnen, vänd efter halva tiden. Servera med grönsaker och citronklyftor.

Ikväll ska vi på bio, ska se 2012. Katastroffilmer är inte riktigt min typ av filmer, men Joel ser så många "Hanna-filmer" så det känns som att det är hans tur att välja. =) Ni får höra i morron vad jag tyckte om den!

//Hanna

4 kommentarer:

Emmas Kök sa...

De ser riktigt goda och fina ut! :)

Hanna sa...

Emma: Tack! =) Dom var goda också!

Karin /Rosa maränger sa...

Ser goda ut. Gillar laxbiffar.

Hade cravings på den när jag var gravid med yngsta tjejen så det dröjde ett bra tag innan jag kunde äta det igen efterråt =). Men nu går det bra igen..

Hanna sa...

Karin: Vilken tur, för det är ju väldigt gott! =)