fredag 2 maj 2008

Röd thaicurry

När någon frågar vad min favoritmat är så svarar jag indiskt. Det var i alla fall det tidigare men nu har jag börjat fundera på om det kanske inte är thailändskt?! Jag tror nog det. Idag vart det en kycklinggryta med röd curry, så här blev det:

Röd thaicurry
2 kycklingfiléer
½ zucchini
1 liten röd paprika
1 gul lök
strimlat bambuskott
minimajs
haricot verts
1 burk lätt kokosmjölk
2 msk röd currypasta
1 msk fisksås
3 torkade keffirblad
1 liten röd chili

Koka upp kokosmjölken tillsammans med currypasta, fisksås och keffirbladen. Skär tunna strimlor av kycklingen, lägg ner i grytan. Hacka alla grönsaker (inte chilin), när kyckling är färdig lägg ner dom också i grytan. Låt det puttra i typ 5 minuter. Servera med ris och garnera med skivad chili.

Maten vart riktigt god och jag fick inviga porslinet jag köpte på IKEA. Tyvärr kan jag inte äta med pinnar, men dom gjorde sej bra på bild i alla fall! =) Jag gillar stark mat därför tog jag två msk currypasta, annars får man smaka sej fram. Keffirblad visste jag inte ens att jag hade, men när Sara var i Thailand för ett tag sedan köpte hon med lite olika kryddor åt mej och nu när jag stod och kikade bland kryddorna upptäckte jag dom. Jag tyckte att det gjorde stor skillnad på smaken efter att jag hade kastat i dom!

Trevlig kväll!
//Hanna

3 kommentarer:

annamaria sa...

Det här är det allra bästa jag vet! Starkt ska det va! Jag har nog varit thailändare i ett tidigare liv hahaha. jag har faktiskt ätit en curry i kväll även om den var köpt...men god var den. Nu ska jag titta vidare i din fina blogg!

M. sa...

röd curry är super:) jag har det alltid i woken och sedan har jag en rätt som jag brukar göra ganska ofta då det finns nektariner (man ska ha nektariner i rätten), så när nektarinerna kommer lär rätten dyka upp på min blogg:) kanske är en rätt för dig också:) ha en riktigt bra kväll och helg:)

Anette sa...

jättesnyggt porslin Hanna!