tisdag 6 maj 2008

Alaska pollock under harissatäcke


Idag vart det fisk till middag, ska ju försöka att bli lite bättre på att äta fisk! När jag var och storhandlade köpte jag en burk med harissa, jag har aldrig testat det tidigare och tyckte att det kunde bli spännande. Hade planerat att bre på ett lager med harissa på fisken och sedan köra in den i ungen. Jag har inte alls förstått hur fruktansvärt starkt harissa är!!! Jag tog en tesked och stoppade i munnen och jag höll på att brinna upp! På burken var det två stora chilifrukter så jag kanske borde ha förstått.

Det var ialla fall helt omöjligt att bara ha harissa på fisken därför blandade jag ut det med lite lätt créme fraiche och tomatpuré. Körde i ugnen i en kvart ungefär och serverade med en bulgurröra gjord på bulgur, purjolök, tomat, kidneybönor och kikärtor. Det vart riktigt gott, om än lite starkt! =)

Ni får ha en trevlig kväll, nu ska jag promenera ner och hälsa på Joel.
//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också nyligen köpt hem en burk harissa, men jag har inte använt den än. Smakade så starkt att jag vet inte riktigt hur jag ska använda den. Men det var ju smart att blanda med creme fraiche. Det ska jag prova!

M. sa...

harissa är jättegott:) jag har ett recept på en linssoppa med det i på min blogg ifall du vill testa harissan igen;) ha en fortsatt bra kväll:)

Sara sa...

Jag älskar också harissa! Det känns nästan som jag hånskrattar åt din lilla olycka när du provsmakade, jag blev bara så full i skratt! (Så ta det inte fel). Vi äter harissa här dagligen, men man får äta det i små mängder i början. Nu är jag fast i harissa träsket! :) Säg till om du vill ha tips på vad du kan laga med det!

Hanna sa...

Emma: Det var helt otroligt vad starkt det var! Jag trodde att typ halva burken skulle gå åt till fisken, men det var inte många skedar som gick åt.

Molly: Ska genast kika in på din blogg och leta reda på det receptet!

Sara: Det är helt okej att du skrattar! =) Jag vill jättegärna ha tips på vad man kan använda den till!!

M. sa...

jag har fler recept med harissa, fast i kokböcker, ifall du vill ha menar jag:) ha en bra dag:) förresten, kul med frukostbilder;)

Sara sa...

Jag stoppar det i rätt mycket, vi brukar göra mackor till frukost med ägg, grönsaker och tonfisk...där passar harissan jättebra. Vill jag sen ha extra hetta i tex wokade nudlar så tar jag lite där. Ungefär på samma sätt som man använder sambal oelek, fast mer försiktigt. Det jag tycker är STARKT märker min sambo knappt av. Han älskar harissa och hans familj gör egen sådan som är starkare än den på burk. Vet i katten om jag vågar prova den! :)