onsdag 30 september 2009

Yaza - Afrikansk kycklinggryta

För att hinna få i mig mat i bra tid innan träningen på onsdagar så har jag börjat med att fixa onsdagsmiddagen redan på tisdagkväll. Jag gillar ju att laga mat så det gör inte alls något om det tar längre tid eller är lite krångligare. Den här afrikanska kycklinggrytan tog lite tid, men det var ganska lite arbete med den.

Yaza
2 stora kycklingfiléer
1 citron
1 finhackad vitlök
1 gul lök
1 röd lök
1 vitlöksklyfta
2-3 morötter
vatten
tabasco eller annan stark sås
tomatpuré
chilisås
salt, peppar

Skär kycklingen i ganska stora bitar. Låt den marinera i en timme i saften av en citron och en finhackad vitlök. Klyfta lökarna, finhacka vitlöken och skär morötterna i slantar. Låt allting fräsa i lite olja i en panna. Tillsätt kycklingen, häll över vatten så att det täcker allt. Droppa i tabasco, klicka i tomatpuré och chilisås, 3-4 msk sammanlagt. Låt allting koka på svag värme i en timme. Smaka av med salt, peppar och tabasco. Till detta åt vi ris och råkostsallad.

Kycklingen var otroligt mör och god efter att ha legat i marina och sedan fått koka länge, mycket mycket gott! Nu ska jag slöa i soffan ett litet litet tag, sedan blir det träning!

//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande rubrik på denna! Ser jättegott ut!

Sandra drömkaka sa...

Sv: Surdegsbrödet är väldigt enkelt, tar bara sin tid då surdegen tar 5 dagar o sen är det lite jäsning innan gräddandet av själva brödet. Men det är helt klart värd tiden ,så gott! & surdegen kan man ju behålla i 30 år bara man matar den med jämna mellanrum :)

KarinW sa...

Hanna jag är hopplös! Glömde väl fota frukosten som jag tänkte till din tävling!Får se om jag äter något annat än te och leksands rågrut innan det är för sent.
Ha en skön helg/kram Karin

Hallon & Blåbär sa...

Låter jättegott och fräscht med citronen.

Hoppas du har en bra helg!

dennisMat sa...

Låter väldigt gott!