torsdag 10 september 2009

Matvetesallad med röd pesto.


Batteriet tog slut i kameran precis när jag skulle ta kort på dagens middag. Tog istället och lånade bilder från, frebaco, barilla och lantmännen för att visa grunden till en god och nyttig sallad. Matvete blandat med röd pesto tillsammans med favoritgrönsakerna och stekt kyckling. Så här vart min sallad.

Matvete sallad med röd pesto
2 port kokt matvete
1-2 msk röd pesto
1 kycklingfilé
ca 1 msk kycklingfond + lite vatten
ca ½ msk kycklingkrydda
soltorkade tomater
majs
zucchini
oliver
rödlök
röd paprika
avokado


Strimla kycklingfilén, blanda kycklingkrydda, fond och lite vatten och häller över kycklingen, låt det marinera ett tag. Koka matvete och blanda sedan med röd pesto. Hacka och strimla grönsakerna och blanda alltsammans med resten av ingredienserna på två tallrikar. Krydda med lite nymalen svartpeppar och flingsalt.

Ska alldeles strax ner och träna... väntar bara på att muffinsarna i ugnen ska bli färdiga. Ska bli spännande att se hur det blir, jag glömde nämligen att blanda i margainet. Upptäckte det först när muffinsarna stod i ugnen och jag plockade undan alla ingredienser. Är det någon som har lyckats med det tidigare? Är det bara att göra nya eller funkar det i alla fall? Ska ha med mej fredagsfika i morron, kanske blir till att göra nya efter träningen. Suck, ännu en orsak till att jag aldrig bakar. ;)

//Hanna

6 kommentarer:

Åsa sa...

Spännande med muffins utan margarin. =)
Jag har gjort semmelbullar utan fett i, det blev inte riktigt som vanligt, men alla gick åt i alla fall.

Åsa - igen sa...

PS. Å jag är ju ändå (eller har varit) bagare. ;)

Emilies Skafferi sa...

Låter som en god middag. Hoppas att muffinsen blev okej ändå.

Anna sa...

Jag har ju aldrig vågat testa röd pesto.... klarar inte av den gröna men det ser ju så himla gott ut! Innehåller röd pesto också nötter?
Ha en finfin helg Hanna!

bakmammorna sa...

vilket bra recept! jag har bara provat matvete några gånger men vill gärna testa det på nytt!

Hanna sa...

Åsa: Ja, det funkade ju absolut! Även om de kanske inte vart lika saftiga som riktiga muffins! =)

Emelie: Jodå, det gick bra!

Anna: Den röda peston är mycket god och är gjord av soltorkade tomater, inga nötter i den jag använde senast i alla fall, det var Icas.

Bakmammorna: Matvete är ju så gott!! Dessutom är det rätt nyttiigt också, och det är ju aldrig fel!