tisdag 8 september 2009

Kåldolmar.

Ibland när det är väldigt mycket som händer, på jobbet, hemma, runt omkring mej så kan jag längta efter att bli sjuk. Inte något allvarligt såklart, en lättare förkylning t.ex. så man måste vara hemma och kan kura ihop sig i soffan under en filt med en bra bok och en kopp varmt te! Men när man väl blir sjuk, oavsett om det är förkylning eller magsjuka eller något annat så är det förbannat j-vla trist. Jag orkar inte läsa något, det är absolut ingenting att titta på på tv:n, dessutom är det inte skönt att ligga i soffan en hel dag.

Ja, som ni kanske förstår så har jag varit sjuk. Spenderade hela måndagen och stora delar av idag i soffan... och det är trist. Mådde betyligt bättre idag och nu på eftermiddagen höll jag på att bli alldeles galen när det bara var gårdagens (skit)program som gick i repris. Hade tänkt att göra något enkelt till middag men trisstessen höll på att ta kål på mej så därför bestämde jag mej för att göra kåldolmar då jag hade vitkål i kylen. Kåldolmar har jag varit sugen på att göra jättelänge men har inte gjort det eftersom jag tycker att det verkar så krångligt och pillrigt och jag har för dåligt tålamod för det. Men det passade perfekt idag! Använde mej av receptet ur Mannerströms Husmanskonst.

Kåldolmar
500g nötfärs
1 vitkålshuvud
1 gul lök
½ ströbröd
1 dl mjöl
1 kokt potatis
1,25 msk kalvfond
1,24 msk soja
1 msk ljus sirap
1 ägg
salt, peppar
2 msk smält smör
farinsocker
5 dl vatten
1 köttbuljongstärning
hel svartpeppar

Koka upp ganska mycket vatten och salta, en tesked per liter. Skär runt kålhuvudets rot så att bladen går att få loss. Koka kålhuvudet med roten uppåt. Lossa och ta ur bladen efter hand som de mjuknar. Lägg bladen att rinna av och skär bort och spara den grova "bladnerven" – det blir lättare att rulla bladen då. Hacka lök och "bladnerven" och fräs ett par minuter i matfett i en panna. Blanda ströbröd, mjölk, mosad potatis och lök- och kålfräset i en bunke. Låt det svälla ca 10 min. Blanda ner färsen, soja, fond, sirap och ägg. Lägg ganska stor klick av färsen på ett kålblad, vik in sidorna och rulla ihop till ett paket. Upprepa med nästa blad och fortsätt tills du har fått ihop önskat antal. Lägg kåldolmarna i en ugnsform, pensla med smält smör, peppra och strö över farinsocker. Kör i ugnen 200 grader ca 30 min. Häll sedan över 5 dl varmt vatten, smula ner en köttbuljongtärning och lägg i några hela svarta pepparkorn. Kör i ugnen 30-40 min till, ös över skyn lite då och då. Servera med kokt potatis, sky och lingonsylt.

Jaha... det blir väl soffan igen då.
//Hanna

5 kommentarer:

Åsa & Co sa...

Krya på dig Hanna!

Carro sa...

Kåldolmar är ju så himlarns smarrigt ! En annan gång då tristessen är mindre och du vill att det ska gå smidigare så är ju Kålpudding minst lika gott men ej lika pilligt =)

Krya på dig !

Emilies Skafferi sa...

Mmm kåldolmar är ju gott!:)

Hallon & Blåbär sa...

Kåldolmar är stor favorit hos mig, tyvärr är det ju lite meckigt att fixa och därför görs det ju inte så ofta, men då blir det desto godare när det väl görs.

Hopas du kryar på dig snart!

Anna sa...

Så gott med kåldolmar!

// Anna