söndag 13 september 2009

Pannbiff med löksky och rårörda lingon

Pannbiff med stekt lök är nog en av mina favoriträtter, det är så gott! Helgen har tillbringats hos mamma och idag var vi ut och plockade lingon. Vi var inte ute speciellt länge men jag fick med mej några liter hem. Till biffarna vart det då rårörda lingon. Rårörda lingon är godast!!

Rårörda lingon
1 kg lingon
6-7 dl socker

Rensa och skölj lingonen häll upp i en bunke. Tillsätt socker lite i taget och rör om tills bären blivit mosiga. Häll upp i rena burkar. Tänk på att rårörda lingon inte håller lite länge som lingonsylt, så vet du med dej att det inte går åt på en gång, frys in eller gör bara lite i taget!

Vinnare i jucietävlingen kommer i morron!
//Hanna

4 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Hej. Visst är det gott med rårörda lingon. Det är mitt favoritbär, har också varit ute och plockat idag. Det finns massor :)
Vill man inte ha så mycket socker i sin sylt, så har jag recept på det på min blogg http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

Hallon & Blåbär sa...

Så himla gott det ser ut.

Helena Ljunggren sa...

vanlig husmanskost när den är som bäst. De rårörda lingonen ser supergoda ut!

Hanna sa...

Birgitta: Tack för tipset!! =)

Hallon och blåbär: Det var det! =D

Helena: Mm, har råröda lingon på gröten varje morgon nu. Mmm!