söndag 4 november 2007

Pannbiff med stekt lök.


I fredags gjorde jag biffarna med kokt potatis i, jag har aldrig gjort biffar på det viset förrut (trotts att det tydligen inte alls är så ovanligt som jag trodde). Dom vart supergoda, serverades med stekt lök, potatis en skysås och lite skivad gurka. Frallan mm:ade sej igenom hela middagen och sa att det var ett MVG. Det är kul att bjuda folk på middag, framför allt sådana som uppskattar maten! Jag har en kompis som strör ett tjockt tjockt lager med grillkrydda över allting han äter, inte lika kul faktiskt.

Pannbiff med stekt lök.
600g färs
4 lökar
3 kokta potatisar
½ dl mjölk
½ dl grädde
1 dl vatten
1 dl ströbröd
1 ägg
1 msk fond
1msk soja

Mosa poatisen. Hacka en lök fint och riv den andra, fräs på. Blanda samman vatten, ägg, mjölk, grädde, ströbröd i en bunke tillsammans med den mosade poatisen och den frästa löken. Låt svälla lite. Blanda sedan i färsen, soja och fond, salta och peppra. Forma till biffar och stek. Skiva två gula lökar tunt och stek på, strö över lite socker.

Nu ska jag och Joel sätta i gång en film... Och i morgon är det jobb igen! Joel bara hostar och nyser och snorar, verkar ha åkt på en dunder förkylning. Bara jag slipper!!
//Hanna

Inga kommentarer: