söndag 25 maj 2008

Panerad fisk med ljuvlig sås

Börjar jag inte blir lite bättre på att laga fisk? Jo, jag tror det. Idag panerade jag fisk för första gången. Ärligt talat så var det bara en (av tre) fiskfiléer som faktiskt såg okej och den norpade jag på en gång, haha! Dom andra två rasade som i sär, men som Joel sa, det spelar ju ingen roll hur dom ser ut utan hur dom smakar. Det är receptet hittade jag på matklubben, jag gillar den sidan, finns väldigt mycket bra recept och det är lätt att hitta det man söker!

Panerad fisk med ljuvlig sås
Fiskfileér
Ströbröd
Vetemjöl
Salt
Citronpeppar
1 ägg
1 frp Milda 4 %
1 dl crème fraiche
1 fiskbuljongtärning
½ Gul lök finhackad
2 dl skalade räkor 1 dl vitt vin eller vatten
1 Citron
Dill

Fisken: Blanda vetemjöl, ströbröd, salt och citronpeppar på ett fat, vispa upp ägget i en skål. Doppa spättorna i ägg och sen i skorpmjöls röra.Stek på medelstark värme i smör.

Såsen: Finhacka dill, Kolla över räkorna så det inte finns skalrester och krafs på dem. Finhacka gul lök och bryn försiktigt i en panna, tillsätt vätskan, lite pressad citron och buljongtärningen. Slå i grädde och crème fraiche och hälften av dillen och låt små koka lite.Smaka av. Precis innan potatis och spättorna är klara, slå i räkorna och låt dem bli varma och rör ner resten av dillen. Servera med kokt potatis och lite grönsallad.

I går jobbade jag och sedan for jag hem till mamma. Vi grillade och sedan kikade vi på Eurovison! Det är ganska komiskt att Sverige alltid tror att dom ska vinna! Jag tycker att Perelli gjorde ett kanonuppträdande, tydligen var det en låt som inte riktigt tilltalade resten av Europa. Men sedan tror jag också att det är svårt att vinna om man har blivit en storfavorit innan som alla tror ska vinna, det är nog lätt hänt att folk inte röstar då!

Idag är det morsdag! Mamma fick lite scrapbooking-grejer av mej och brorsan och mamma gjorde en mumsig rabarberpaj! Vi var ner till momma en sväng också och där bjöds det på smörgåstårta!

Hoppas att alla har haft en trevlig helg!
//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar också välja ut de bästa bitarna när jag fotar ;)
Tycker du är jätteduktig på att laga fisk!

Hanna sa...

Ja, man måste ju göra det! =)Det är rätt svårt att få bra kort på maten ibland. Bilden på rabarberkrämen här ovanför ser inte alls så gott ut som det var. Jag jobbar på att äta mer fisk, jag har en förhoppning om att äta fisk ialla fall en gång i veckan!

Lisa sa...

Hej! Jag satt & kolla efter recept som jag vill ha när jag & min pojkvän firar 3 år den 8 dec :) och det blir fördligen den här, det ser inte lite gott ut!

Nu ska jag bara inte misslyckas när jag gör den hehe

Lisa