söndag 11 maj 2008

Mommas kinagryta


Jag upptäckte att vi hade en skinkstek i frysen som jag alldeles hade glömt bort. Till middag fick det bli kinagryta, receptet kommer från min mormor!

Mommas kinagryta
1 kg benfri grisbog
2 - 4 msk margarin
3 1/2 msk vetemjöl
3 msk tomatpuré
4 vitlöksklyftor
2 stora gula lökar
1 burk bambuskott
1 burk böngroddar
2 tärningar buljong
6 dl vatten
3/4 dl soja
salt & peppar

Strimla köttet, stek i margarinet, salta och peppra lite. Skiva löken och lägg ner i grytan tillsammans med köttet innan du heller på vattnet och blandar i resten av ingredisenerna och låter det puttra ett tag. Servera med ris.

Receptet är för 8 portioner, perfekt att bjuda på när man får middagsgäster eller att frysa in och spara till lata dagar. I orginalreceptet ska man ha i 5 dadlar, det blir säkert gott men det har jag inte testat. Vattenkastanj passar jättebra i den här grytan, men tyvärr hade vi ingen sådan hemma. Det är ganska mycket soja i den här grytan, så var försiktig så att du inte saltar köttet för mycket, eller minska sojamängden till ½ dl.

Nu ska jag ut och promenera en sväng.
Bloggar om brödkorgen senare ikväll, eller i morron!
//Hanna

3 kommentarer:

annamaria sa...

Vad gjorde vi utan våra "Mormorar". Min är 84 år och lagar mat varje dag och nya recept provas allt som oftast. Underbara är dem!

Anonym sa...

Min mormor lever inte längre men hon är med mig ibland i köket och jag glömmer aldrig hennes mat!!!

Hanna sa...

Ja, det är något speciellt med mormors mat! =)