torsdag 29 maj 2008

Nasi goreng.


När jag var yngre så var nasi goreng min favoriträtt! Varje år jag fyllde år så önskade jag mej det till middag! Tycker fortfarande att det är otroligt gott, men äter det alldeles för sällan kommer inte ihåg senast vi åt det men det var alldeles säker över ett år sedan.

Nasi goreng är en indonesisk risrätt som innehåller diverse grönsaker och (oftast) kyckling. Nasi är ris på indonesiska, goreng betyder stekt och ayam är kyckling. Nasi goreng ayam betyder alltså stekt ris med kyckling. Grönsaker brukar ingå i alla varianter av Nasi goreng. Wikipedia.

Våran Nasi goreng görs alltid på samma vis.

Nasi goreng.
4 port kokt ris
1 grillad kyckling
1 stor gul lök
1 röd paprika
1 gul paprika
2 tomater
ananas
jordnötter
curry.

Rensa bort ben och skinn från kycklingen, skär till munsbitar. Skiva lök och hacka paprika, fräs i olja. Tillsätt ris och kyckling. På med massor av curry. Stek allt tillsammans typ 5 minuter. Hacka tomaten och blanda i straxt innan du dra bort pannan från plattan. Servera med jordnötter och ananas! Krydda gärna mycket med en mild curry för mycket currysmak och sedan med en stark curry för lite hetta. Ananasen bryter av fint mot det starka!

Snart kommer Jessica, hon ska skjutsa oss så att vi kan storhandla, vilken tur jag har som har en vän som henne! Sedan ska hon och jag fara i väg och fika och hon ska få sin otroligt sena födelsedagspresent! =)

Nu ringde hon, måste skynda mej.
//Hanna

2 kommentarer:

M. sa...

vad gott det ser ut:) jag hade funderingar på att göra nasi goreng till middag ikväll, men så hade jag inte allt hemma. ha en bra kväll:) kram

Anonym sa...

Vad gott! Nasi goreng är en av mina favoriträtter!